Aller au contenu

Le leadership de Jan Zoet est un exemple pour les générations à venir

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

Toen de Rotterdamse Schouwburg het programma bekendmaakte voor het jaar (2001) dat de stad Culturele Hoofdstad van Europa zou zijn, organiseerde directeur Jan Zoet dat in de Amsterdamse Stadsschouwburg. In de voortdurende 010-020 strijd best een statement. Zoet wist dat de landelijke pers zetelde in de hoofdstad en zelden bereid was buiten de stadsgrenzen te kijken. Hij wist ook dat hij voor zijn gedurfde, internationale programmering Amsterdams publiek nodig had. Publiek, dat desnoods per bus moest worden aangevoerd. 

Daarmee zette de man die dit weekend op 66-jarige leeftijd overleed, de toon voor een markante carrière van verbindend leiderschap. 

Met zijn opvallende keuze om Rotterdam naar de Amsterdamse culturele elite te brengen, zette Zoet een traditie voort die hij had geleerd bij Hollandia. Dat gezelschap speelde altijd op onmogelijke locaties en was erin geslaagd om een naam op te bouwen als iets exclusiefs waar je als theaterliefhebber geweest moest zijn, ook al kostte dat uren reistijd. Voor Amsterdammers is Rotterdam ook een uithoek, alleen een bezoek waard als de rode loper wordt uitgerold. 

Johan Simons

Dat Jan Zoet naar Rotterdam kwam, was een gevolg van de flirt die Johan Simons als artistiek leider van Hollandia met Rotterdam had opgezet. Vanwege de ambitie om het gezelschap toekomstbestendig te maken, had hij het aangemeld als stadsgezelschap voor de Maasstad, in een tijd dat de toenmalige staatssecretaris van Cultuur dat soort samenwerkingen stimuleerde. Die flirt mislukte en Simons vertrok via Eindhoven naar Gent, maar Jan Zoet bleef. 

Zijn taak was om de Rotterdamse Schouwburg weer een band te laten krijgen met de bevolking van de Maasstad. Dat was een missie die met meer problemen kwam dan verwacht. In 2002 koos de voorheen linkse bevolking voor een populistisch, rechts bestuur. Dat had weinig op met de best wel hoogstaande kunst die de Schouwburg bracht. 

Internationale Keuze

Festival De Internationale Keuze, het paradepaard van de programmering, overgebleven uit de boedel van de Culturele Hoofdstad, trok volle zalen. Het was niet met het soort voorstellingen waar de multiculturele en doorgaans praktisch georiënteerde bevolking voor warm liep. Tim Etchells, de Volksbühne, Marthaler: internationaal toonaangevende makers waren high culture. De grootste verworvenheid van Zoet was dat hij Leefbaar Rotterdam-wethouders voor dat programma rijp wist te maken. Hij stapte over alle politieke bezwaren heen en bood de ambtsdragers een luisterend oor. Meer heb je soms niet nodig om de kunst te redden.

Hij had een uitstraling die hem later als voorzitter van Kunsten 92 ook zou helpen. Zoet zag eruit als een eigenzinnig kunstenaar met wie je als dikke VVD-werkgever toch kon praten. Een andere verworvenheid was de ruimte die hij gaf aan Annemie VanAckere om van de Schouwburg een plek te maken waar de halve wereld naar kwam kijken. Uiteindelijk was De Internationale Keuze háár festival, en Zoet was er de man niet naar om als directeur die eer naar zich toe te trekkken.  

Erfenis

Na Zoets vertrek uit Rotterdam bleek hoezeer zijn leiderschap verbindend was geweest. Het duurde uiteindelijk een dik decennium voordat er met Alida Dors weer een leider aan hert roer kwam die de koppen bij elkaar kon krijgen, zonder ze tegen elkaar te slaan. 

Hij wordt gemist en zal gemist blijven worden. Maar zolang er mensen zijn die zijn leiderschap als voorbeeld blijven nemen, is er hoop. En die mensen zijn er gelukkig. 

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais