Cultuur hoort thuis in elk verkiezingsprogramma. Dat stelde Kunsten ’92 in een verkiezingspamflet gericht aan alle politieke partijen. Want: investeren in cultuur is investeren in onze samenleving, in onze democratie, in onze economie, in gelijke kansen en in oplossingen.
Inmiddels blijkt dat alle partijen in hun verkiezingsprogramma aandacht besteden aan kunst, cultuur, erfgoed en media. Kunsten ’92 heeft het culturele en creatieve hart van politieke partijen geanalyseerd, inzichtelijk gemaakt en na de doorrekeningen van het CPB gevisualiseerd.
Willen politieke partijen investeren in of bezuinigen op cultuur?
De analyse van de verkiezingsprogramma’s en de doorrekening door het Centraal Planbureau (CPB) laten zien dat verschillende partijen extra investeringen in cultuur en media hebben opgenomen in hun verkiezingsprogramma. Een aantal partijen zegt meer geld aan cultuur en media te willen besteden, maar vertelt niet hoeveel. En er zijn partijen die willen bezuinigen op cultuur en media.
Meer of minder naar cultuur?
De infographic van de Fédération des arts laat in één oogopslag zien welke partijen wel of juist niet willen investeren in kunst, cultuur, erfgoed en de creatieve sector. Kunsten ’92 analyseerde de verkiezingsprogramma’s inhoudelijk. Wat daarbij opvalt is het onderscheid tussen partijen die cultuur, erfgoed en media koppelen aan traditie, identiteit en regionale spreiding en partijen die cultuur in de context plaatsen van democratie, inclusie, educatie en (media)vrijheid.
De infographic en de analyses maken zichtbaar of en hoe partijen willen investeren in cultuur en dus in Nederland.
Lees meer via onderstaande links:
Inhoudelijke analyse | Totaaloverzicht | Alle cultuur- en mediaparagrafen | Verkiezingspagina