Meteen naar de inhoud

Marijn Lems (NRC) over twijfel en eenzaamheid van kunstjournalist: ‘We zijn allemaal hoogopgeleid, wit en uit de middenklasse. Het mag van mij diverser.’

Dit verhaal lees je gratis. Dankzij onze leden. En donateurs.
Doneer je mee?
Dat kan onderaan!

Critici hebben standaard een andere mening dan het gemiddelde publiek. Dat blijkt, vertelt  Marijn Lems, theaterjournalist bij NRC en Theaterkrant, uit dit onderzoek. Reden voor ons om daar eens nader op in te gaan in de Cultuurpers Nerd-Podcast over de diepere details van het vak van kunstjournalist. Opnieuw drie kwartier voor anekdotes en spannende onthullingen over het priveleven van de recensent.

Een paar quotes:

‘Ik spreek na afloop van een voorstelling best wel veel mensen, maar het gaat eigenlijk nooit over de voorstelling zelf. Ik blijf wel vaker lang hangen na een voorstelling, langer dan veel van mijn collega’s, omdat ik veel makers ken. Ze zijn natuurlijk benieuwd naar wat ik ervan vond, maar ik wil de makers niet vlak na de première met mijn mening lastigvallen.  Je wilt ook niet iets gaan afkraken als je merkt dat iemand een hele leuke avond heeft gehad.’

‘Er was een film waar ik niet zo enthousiast over was, maar toen vertelde een bevriende auteur op Facebook iets over die film wat mij een sleutel gaf om de film heel anders te gaan zien. dat komt best vaak voor.  Het laten bezinken van een voorstelling zit bij mij vooral in het praten met andere mensen over het werk.’

‘Het is wel een tekortkoming in ons vak dat er weinig diversiteit is onder de theatercritici. We zijn allemaal hoogopgeleid en bijna zonder uitzondering  wit met een middenklasse achtergrond. Dat vind ik een gemis. Professionele critici zouden een bredere weerslag van de samenleving moeten zijn. De groep is te homogeen.’

Volgende week weer een aflevering, onder meer over jeugdtheater. Heb je vragen, laat het ons weten!

Deel 1:

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

 

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Gratis. Omdat we vertrouwen op donaties van lezers. Daarom: draag je ook bij?

donatie
Doneer

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands