Meteen naar de inhoud

Toezichthouders komen met noodkreet naar ministerie: ‘Wat eenmaal weg is, is lastig weer opbouwen.’

‘Wij komen met deze hartenkreet, omdat wij oprecht bezorgd zijn dat de culturele sector de lockdowns van de afgelopen twee jaar niet te boven komt.’Dit schrijven de voorzitters van de Raden van Toezicht van een groot aantal culturele instellingen vandaag in een brief aan Ernst Kuipers, minister van VWS, en Robbert Dijkgraaf en Gunay Uslu, respectievelijk minister en staatssecretaris van Cultuur.  De culturele en (oud)politieke zwaargewichten, zoals Carolien Gehrels, Jozias van Aertsen en Marri De Gaay Fortman, vragen de bewindspersonen om heropening van de sector, en dan niet tot 20:00, wat feitelijk geen opening is, maar tot 24:00, waarbij de bar om 20:00 uur dichtgaat en -blijft.

Dat zou een terugkeer betekenen van het protocol zoals dat tot de huidige lockdown gold. Dat was een protocol dat niet tot uitbraken en besmettingsgolven heeft geleid, en dat mogelijk ook onder de superbesmettelijke omicronvariant zou kunnen werken. Ze stellen: ‘Onze zorgen betreffen het culturele overleven, meer nog dan het economische overleven (dat overigens ook meer en meer aan de orde is zoals u begrijpt).  Als toezichthouders zien we dat er een kritische grens is bereikt. Door het voortdurend op- en afschalen wordt de lange termijnplanning(sic) van musea, producenten en podia onmogelijk, zoeken de vele zelfstandige kunstenaars, technici en anderen die in deze sector werkzaam zijn elders een onderkomen, waardoor nu al zichtbaar is dat de culturele kwaliteit ook in de toekomst onder druk komt te staan. Wat eenmaal weg is, is lastig weer opbouwen.’

Le Guess Who

Daarmee sluiten de toezichthouders zich aan bij de al eerder geuite vrees dat met name het verlies aan ondersteunende ervaring de sector op de lange termijn gaat opbreken. Zo sprak ik zelf onlangs Johan Gijsen, directeur van het gelauwerde Utrechtse festival Le Guess Who, die zich ernstig zorgen maakt over het verlies aan ervaring op het gebied van de begeleiding en ontvangst van de artiesten voor het festival, die uit ontzetttend veel verschillende culturen afkomstig zijn, en die elk op hun eigen manier behandeld moeten worden. Ben je de mensen kwijt die daar ervaring mee hebben, raak je goodwill kwijt bij je internationale gasten.

Zomaar een klein detail, maar met verstrekkende gevolgen. De toezichthouders besluiten met een omineuze laatste zin: ‘Op dit kritische moment kunnen wij er nog alles aan doen om de culturele sector weer te doen herleven. Maar langer uitstel maakt dit zo goed als onmogelijk.’

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands