Meteen naar de inhoud

Hondenstront na negatieve recensie van NDT-stuk ‘In The Dutch Mountains’. NDT: “handelen is in strijd met onze waarden”

‘In “In the Dutch Mountains”, de nieuwe balletavond van Marco Goecke met het virtuoze Nederlands Dans Theater in Den Haag, wordt het publiek afwisselend gek gemaakt en gedood door verveling.’ Dixit Wiebke Hüster, dansrecensente van de Frankfürter Algemeine, een van Duitslands grootste kwaliteitskranten. De critica had geen goed woord over voor de première, afgelopen donderdag, in Den Haag. 

Marco Goecke, de choreograaf van dit dansstuk, was not amused. Bij een volgende  première, in Hannover, twee dagen na de Nederlandse première, wachtte hij de dansbeschouwster in de foyer op met in zijn handen een zak hondenstront, die hij haar, na een aantal verwensingen, in het gezicht smeerde. 

Nieuwe escalatie

Na de hengst in het gezicht, die Volkskrant-recensent Hein Janssen ooit mocht incasseren van een beledigd acteur, is de actie van Goecke een escalatie. Temeer omdat dit een actie betreft die met voorbedachten rade is gepleegd. Het incident vond immers plaats in de pauze van de voorstelling, dus de dader moet de zak poep al gedurende de hele eerste helft van de avond in zijn jacquet verborgen hebben. 

De Frankfurter Algemeine neemt de zaak hoog op. Excuses van de directie van de Opera van  Hannover zijn niet genoeg. De krant stelt: “Wij nemen de opzettelijke kleinering en vernedering die voortkomt uit de voorbereide uitscheldingsaanval zeer serieus. Het getuigt van het fatale zelfbeeld van een persoonlijkheid in een zwaar gesubsidieerde bestuursfunctie die meent boven elk kritisch oordeel te staan en in geval van twijfel zijn gelijk kan halen door geweld te gebruiken. In tijden waarin gevoeligheid en oplettendheid op alle niveaus in de kunstwereld worden verkondigd, is dit een bijzondere perfusie.”

Grensoverschrijdend gedrag

De vraag die de krant oproept, is inderdaad relevant. In een tijd waarin gedrag van leidinggevenden in de culturele sector nogal eens onder een vergrootglas ligt, kun je je afvragen hoe Goecke in het dagelijks werk met tegengeluiden omgaat. Neemt hij naar elke repetitie een zak poep mee voor onwillige dansers?

De krant stelt ook dat het escalerende gedrag van deze dansleider past in een patroon waarin critici steeds agressiever  bejegend worden door acteurs en regisseurs. Het zijn aanvallen op de persvrijheid.

Inmiddels heeft de Opera van Hannover laten weten dat de actie van Goecke mogelijk gevolgen gaat hebben voor zijn aanstelling als artistiek directeur van het prestigieuze theater.

Het Nederlands Danstheater reageert geschokt. In een verklaring stelt artistiek directeur Emily Molnar:

“Wij hebben kennisgenomen van het incident dat afgelopen weekend in de foyer van Staatstheater Hannover heeft plaatsgevonden tussen balletdirecteur Marco Goecke en een recensente van de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Marco Goecke is een gewaardeerd associate choreograaf van NDT met wie wij al jarenlang met veel plezier samenwerken, met prachtige danscreaties als resultaat.

Wij betreuren ten zeerste dat dit incident heeft plaatsgevonden, waarin Marco Goecke de persoonlijke integriteit van de betrokkene heeft geschonden. Dit handelen is in strijd met onze waarden die we als leidraad in al onze samenwerkingen hanteren.”

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands