Meteen naar de inhoud

CocoRosie live in het Holland Festival: opvallend toegankelijk en stevig, en dat geldt ook voor het festival zelf

De gezusters Casady hebben, sinds ze samen in 2003 als CocoRosie door het leven gingen, een totaal eigen geluid ontwikkeld. Gisteren waren ze te gast op het Holland Festival, op uitnodiging van hun vriendin ANOHNI. Die heeft als associate artist het festivalpubliek dit jaar  laten kennismaken met de vrouwelijke en queer kant van de New Yorkse kunstscene. CocoRosie zijn met hun Weird Folk daar prachtige exponenten van. De muzikale tegenpolen, de één klassiek geschoold, de ander, met een kenmerkend afgeknepen stemgeluid, meestal nerdy in de weer met speelgoed, gevonden voorwerpen en elektronica, brachten vooral muziek van hun laatste album uit 2020: Put the Shine On.

Dat album werd niet overal met gejuich ontvangen, omdat het te mainstream zou zijn, maar gisteren was daar in een tot de nok uitverkocht Muziekgebouw helemaal niets van te merken. Het duo, aangevuld met toetsen, saxofoon, strijkkwartet en human beatbox, zette de onderlinge verschillen nog wat extra aan en dat gaf dynamiek aan het strakke, anderhalf uur durende concert.

Full Mozart

Sierra Casady ging full mozart met haar operastem, terwijl de altijd wat geslotener Bianca, meestal met zonnebril, de raps en knopjes voor haar rekening nam. De onderlinge dynamiek was hartverwarmend zonder klef te worden, vooral te danken aan het zichtbare plezier dat vanaf het podium de zaal in stroomde.

Het geluid, op de plaat al stevig, kreeg live nog wat extra aarde mee, waardoor de dynamiek van het concert aan intensiteit won. Het ging allemaal wel ten koste van de verstaanbaarheid van de teksten. Best jammer. Immers, CocoRosie is een stuk meer bezig met de wereld dan met zichzelf in hun nieuwste werk, en dat bleef nu een beetje hangen in de wall of sound die ze op hadden gebouwd.

Vergrijzing gestopt?

Hoe dan ook: dit concert toonde overduidelijk aan dat het Holland Festival een zeer welkome verandering heeft ondergaan. Ik volg het nu meer dan twintig jaar intensief en zag jarenlang min of meer dezelfde (seniore) toeschouwers met het programma mee vergrijzen, en hoewel de kwaliteit altijd hoog was, miste ik vaak de aansluiting met de buitenwereld. Die buitenwereld werd ondertussen soms beter aangevoeld en weerspiegeld op andere festivals, zoals het Bossche Boulevard of November Music.

De verandering in de programmering en aanpak is zichtbaar in de zalen: het publiek was dit jaar opvallend diverser en jonger. Het was ook talrijker, heb ik het gevoel, al moeten de cijfers nog binnenkomen.

Het beste bewijs voor het succes van de nieuwe koers is misschien wel de nogal extreme woede die het festival heeft opgeroepen bij een deel van het traditionele volgerspubliek. Vooral doorgaan dus, want reuring is goed voor de kunst. Met dank aan ANOHNI is de lat weer een stukje hoger gelegd. Benieuwd hoe ze daar volgend jaar overheen gaan.

Gezien en gehoord: What’s Your Heaven? door CocoRosie in het Holland Festival. Daar nog: 25 juni. Het concert wordt nog gestreamd.

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands