Meteen naar de inhoud

Dankzij Wallworth op het Holland Festival nog een laatste blik omhoog werpen vanonder een stervende zee.

De koepel van het Planetarium van Artis is gemaakt voor sterren, het is geen blinkend Imax-doek. Dat de beelden in Coral: Rekindling Venus van Lynette Wallworth dus niet van het scherm spatten, is dan ook de bedoeling. Wallworth, een goede vriend en collega van ANOHNI, is dit jaar prominent aanwezig op het Holland Festival en maakte Coral, Rekindling Venus exclusief voor planetaria. Het is een videokunstwerk, meer dan een gecomprimeerde versie van Attenborough’s Blue Planet.

Ik zal je eerlijk bekennen dat ik mij door die indrukwekkende serie meer bewust ben geworden van de noodzaak om ons leven te veranderen, dan van de film van Wallworth. Haar beelden zijn meer bedoeld om je te overweldigen in de kleurenpracht en de ongelooflijke veelzijdigheid van deze vreemde buitenaardse wereld die we aan het verwoesten zijn, nog voor we hem goed hebben doorgrond.

Groot en klein

Omdat je naar boven kijkt, is dat buitenaardse nog eens extra voelbaar. Het maakt je nietig. Die nietigheid zou ons moeten behoeden voor het ongelimiteerd leegroven, al dan niet voor het toerisme, van de riffen. Groot en klein vloeit in elkaar over, schaal doet er niet toe: wat telt is een wereld die niet gemaakt is om door ons bewonderd te worden, maar die hoe dan ook schitterend is. Helemaal vanwege zichzelf alleen.

Of we er iets te zoeken hebben, en ten koste van wat? Daar mag je zelf over nadenken omdat de film het niet vertelt. Dat toevallig net gisteren bekend werd dat de Noordzee aan de oostkust van Engeland en Schotland zo warm is geworden dat elk leven er mogelijk dit jaar nog onmogelijk wordt, was alleen iets waar Wallworth bij haar inleiding aan refereerde.

In Nederland is het sterven van die zee ook nog geen groot nieuws, omdat de giftige zwaveldampen die er het gevolg van zullen zijn, de kust van Noord-Holland voorlopig nog niet hebben bereikt. En anders hebben we altijd de beelden nog.

Gezien: Coral: Rekindling Venus van Lynette Wallworth op het Holland Festival.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands