Meteen naar de inhoud

Poëtisch kleinood van Ed Atkins weet precies een snaar te raken

Dat hij liever geen nieuws hoort over het weer, maar dat er ooit mensen in leven waren die hij kende, en wat voor weer het toen was, daarover kan Ed Atkins het niet vaak genoeg hebben. Dus herhaalt hij die zin eindeloos. Een ‘loop’, dus, zoals we die kennen uit de muziek en de videokunst. Maar dan live uitgevoerd.

Is dat mogelijk?Ja. Is dat mooi? Ook. Hartverscheurend, zelfs. Het gedicht dat hij voorleest is The Morning Roundup van Gilbert Sorrentino uit 1971. Of het naar concrete personen verwijst? Het doet er niet toe: het is genoeg te weten dat 1971 een extreem bewogen jaar was in de VS.

Ed Atkins is vooral bekend als videokunstenaar, en ik was nog niet in de gelegenheid met zijn werk kennis te maken. Dus was Eptitaph, het drie kwartier durende gedicht dat hij in Frascati voordroeg, mijn primeur.

En wat voor primeur. Atkins blijkt prachtig bij stem De voortdurende herhaling van het tekstje maakt er meer dan een gedicht van, maar omdat hij ook steeds kiest voor een andere intonatie evolueert het van een tekst-oefening voor een toneelspeler tot een dramatische poging van een mens om een herinnering, en het gevoel dat daarbij hoort, levend te houden. Een gedoemde poging natuurlijk, en dan is muziek het enige wat nog troost kan bieden.

Die muziek komt dan ook, eerst als een liedje dat hij met een prachtige stem laat klinken, waarna de pogingen met nieuw elan worden herhaald. Totdat plotseling de hele zaal in zingen lijkt uit te barsten. Er blijkt een heel koor tussen het publiek verborgen te zitten, en dat maakt het allemaal best ontroerend, en troostend. Hoe machteloos ook.

I don’t want to hear any news on the radio
about the weather on the weekend. Talk about
that.

Once upon a time
a couple of people were alive
who were friends of mine.

The weathers, the weathers they lived in!
Christ, the sun on those Saturdays.

Atkins is weer in Amsterdam te ervaren dankzij de Hartwig Art Foundation, een nieuw particulier museum dat als directeur Beatrix Ruf heeft benoemd. Ruf was eerder directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, maar werd daar kort na haar benoeming ontslagen omdat ze verstrengelde belangen zou hebben. Het besluit daartoe was omstreden. Gisteravond, na afloop van Epitaph, was ze stralend aanwezig bij de afterparty op het terras van Frascati.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands