Meteen naar de inhoud

Josse de Pauw en Asko|Schönberg brengen de hemel even dichterbij

Het was 2000 en Wim Kayzer, van de VPRO, bracht een serie televisieavonden die inging tegen alles wat commercieel verantwoord was. Het heette ‘Van de Schoonheid en de Troost’ en bevatte avondlange interviews met mensen als Jane Goodall, J.M. Coetzee, Karel Appel en George Steiner. Intellectuelen, kunstenaars, denkers. 

Op 23 november 2023, de dag na 22/11, toen Nederland een openlijke haatprediker in het zadel hees, zag ik Josse de Pauw een selectie uit deze interviews uitspreken op muziek van Asko|Schönberg en ik ervoer geluk. Anderhalf uur lang.

Volks en verheven

Josse de Pauw is een Vlaams acteur en schrijver die zijn hele leven al kunst maakt van het alledaagse. Hij bezit dat best wel typisch Vlaamse talent om het volkse met het verhevene te verenigen. Voor deze voorstelling gebruikte hij de transcripties van de interviews door Wim Kayzer om ze op zijn eigen manier, met zijn eigen ritme en muzikaliteit, aan ons te geven. Componist Frederik Neyrinck schreef er muziek voor, die varieert van hemels tinkelend tot barok en romantiek, uitgevoerd door Asko|Schönberg.

Het mooie van deze interviews is dat het geen afgeronde, welluidende teksten zijn. In een tijd waarin onze grote auteurs prat gaan op dikke boeken, overladen met volzinnen waar taalkundigen van snoepen, zijn de hakkelende denkers die De Pauw ons voorschotelt een verademing. 

Een eik om onder te schuilen

De zoekende Jane Goodall, de weifelende Coetzee en de ratelende Karel Appel worden verenigd in de grote man Josse de Pauw. Hij maakt er een boom van die iedereen graag in zijn achtertuin zou willen hebben. Een eik om onder te schuilen als de hagel op de stad stort. 

Is dit elitaire kunst? Nee. Iedereen die op de uitnodiging ingaat om anderhalf uur lang gewoon even te luisteren en niet gelijk een mening te hebben, komt verrijkt uit deze avond. Tot en met de kwantumtheoreticus waarmee deze sessie eindigt. De snaartheorie is immers voor niemand nog te doorgronden. Maar wat blijkt, als je je overgeeft aan de gedachtenstroom? Doorvoelen kan wel.

Het stuk eindigt in duisternis. Maar deze duisternis was er een vol verwondering. 

Eenmaal buiten was er iets anders. 

Gezien en gehoord: Rhapsody door Asko|Schönberg, LOD Muziektheater en Josse de Pauw. Speellijst.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands