Meteen naar de inhoud

Het NUT onderzoekt in 2024 ‘de toekomst van de dood’ met theaterproducties over einde en eeuwigheid

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een klein of groot lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Word lid, als instelling.

Utrecht, februari 2024 – In 2024 maakt het NUT (Nieuw Utrechts Toneel) een familieproductie (6+), een locatieproductie met diner in Utrecht en (voor het eerst!) een tournee langs grote zalen in het hele land. Ieder jaar onderzoekt het NUT de toekomst van een bepaald thema. In 2023 was dit de ’toekomst van geld’ en in 2024 duiken we in de ’toekomst van de dood’ en daarmee ook die van de eeuwigheid. 

De toekomst van de dood

Wat gebeurt er als je je laatste adem uitblaast? Hoe ga je om met rouw en welke dingen zijn nou echt voor altijd? Gaan we ons massaal laten invriezen en wanneer ben jij onsterfelijk? Als er iets is dat eeuwig en onveranderlijk lijkt, dan is het wel de dood. Toch probeert de mens ook deze onontkoombare zekerheid te reguleren. Enerzijds door het leven te rekken, anderzijds door steeds meer zeggenschap te krijgen over het moment waarop de dood dan toch komt. Samen met bezoekers, spelers en makers duikt het NUT in de dood en de eeuwigheid tijdens de onderstaande voorstellingen in het voorjaar. 

Familievoorstelling ‘Oma Eindbaas’ (6+) 

Geïnspireerd op de mythe van Orpheus en Eurydice, presenteert het NUT een lichte en liefdevolle familievoorstelling over verlies. Elke woensdagmiddag bezoekt Orpheus zijn oma Izzy. Ze drinken dan limonade, eten chips en spelen een videospelletje.Twee dagen geleden deed oma even een dutje. En toen Orpheus haar vond, werd ze niet meer wakker. In een poging daar niet aan te denken, verdwijnt hij in zijn videogame: ‘The underworld of Hades’. Huh? Wat doet die hond met drie koppen nou ineens hier? Voor Orpheus het weet lopen zijn game-wereld en de wereld waarin zijn lieve oma net is overleden helemaal door elkaar.

Tekst: Floor Leene
Regie: Lara van Hoof
Spel: Katelijne Beukema en Claudia Kanne (stage)
In samenwerking met studenten HKU Game Design

Vanaf 1 mei op het Berlijnplein en diverse basisscholen, in het najaar in de theaters. 

Voor altijd en altijd en altijd en altijd en altijd en altijd en altijd en altijd en altij…

De alweer elfde zomervoorstelling op locatie in Utrecht draait om de mooiste dag in het leven van Floor en Greg: hun trouwdag! Greg wil van de daken schreeuwen hoe mooi de liefde tussen hem en Floor is en hoe ze voor nu en voor altijd bij elkaar blijven en zielsveel van elkaar zullen houden. Met een groot feest, hartjes bloemen, een bruid in een witte jurk. Floor wil ook graag trouwen met Greg. Want dan is meteen goed geregeld dat zij en de kinderen financieel goed achterblijven als Greg doodgaat. Liefst wil Floor gewoon met z’n tweeën en hun dochters naar het gemeentehuis en klaar is kees. De vraag is: gaan romantiek en goede afspraken samen? Hoe vier je de liefde en spreek je tegelijkertijd over ‘wat, als ….’?

Tekst en spel: Floor Leene en Greg Nottrot
Muziek en spel: Pascal van Hulst
Regie: Maurits van den Berg 

Vanaf 9 mei in totaal 16 keer te zien op locatie bij Boer Peter, Thematerweg 6, Haarzuilens (Utrecht)

Doorlopende projecten

  • Andermans Schuld | Expositie en activiteiten 6 t/m 15 maart @ Berlijnplein | Samenwerking met: Mart Veldhuis, Buurtwerkkamer Hart voor Leidsche Rijn, Armoede Coalitie Utrecht. 
  • Futuristen | 19 februari & 23 april @ Tivoli Vredenburg | Samenwerking met Studium Generale Utrecht & Descartes Centre (UU)
  • De orde van de dag – Nieuwe generatie | 16 en 23 maart 
  • Koning Krump (werktitel) | Een Shakespeariaans koningsdrama over Donald Trump. Productie voor de grote zaal van schouwburgen in het hele land, die speelt tegen het non-fictie decor van de Amerikaanse verkiezingen dit najaar. Tekst door Jibbe Willems, regie door Greg Nottrot.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands