Publiceren bij Cultuurpers

Wil je publiceren bij Cultuurpers? Dat kan! Het kost niets (behalve eenmalig 10 euro administratiekosten), je moet vooral goed zijn.

Je kunt beter 1 topartikel schrijven dan 10 behoorlijk goede. Het maakt daarbij doorgaans niet uit of een artikel al eerder elders is verschenen, zolang het ook nu nog van belang is. ‘Kort, krachtig en zo snel mogelijk’ is niet per se een garantie voor succes. Beter het Definitieve Artikel over een onderwerp dan het eerste artikel erover. Publiceer bij voorkeur over de een of twee onderwerpen waar je echt heel veel van weet. Schrijf als je er iets bijzonders over te melden hebt, en vermijd al te algemene onderwerpen. 

De redactie plaatst stukken die voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die we daarvoor stellen. Als auteur ben je zelf verantwoordelijk voor je inkomsten.

Cultuurpers werkt op basis van ‘waardebepaling achteraf’. Dat betekent dat lezers de mogelijkheid hebben om, na het lezen van je verhaal, een donatie te doen. Die donaties, die specifiek op jouw naam binnenkomen, worden aan het eind van elke maand bij elkaar opgeteld en zonder inhoudingen aan je overgemaakt.

We bieden de meeste verhalen ook aan via Blendle. Dat loopt via Reporters Online, en de ervaring leert dat verhalen over cultuur het daar doorgaans niet heel erg goed doen. Kwestie van doelgroep. Reporters Online berekent per kwartaal of er opbrengsten zijn en betaalt die uit via Cultuurpers. Daar worden diverse bedragen op ingehouden. 

Opdrachten.

Met enige regelmaat verleent Cultuurpers opdrachten voor journalistieke verhalen. Die opdrachten worden door de hoofdredacteur verdeeld op basis van je kwaliteit en je specialisme. Wat ook meetelt is je bekendheid op de site, ofwel: hoe vaak je publiceert. Nooit zelf publiceren en wachten op opdrachten zal heel lang duren. Per opdracht ontvang je een honorarium en een in overleg vast te stellen onkostenvergoeding. 

Eigen sponsoring.

Je kunt je ook zelf laten betalen door een opdrachtgever. De hoofdredactie vraagt niet aan je hoe je je geld verdient. Als je een deal hebt met een opdrachtgever om een verhaal op cultuurpers te zetten, zal niemand dat betwisten. Echter: wanneer stukken te reclame-achtig zijn en journalistiek niets toevoegen aan de site, kan de hoofdredactie weigeren om tot publicatie over te gaan. In dat geval heb jij een probleem met je opdracher. Dat kun je voorkomen door een mogelijke sponsordeal te laten lopen via Cultuurpers. Dan houdt Cultuurpers een percentage in op de opbrengst, maar is je inkomen wel gegarandeerd en ben je van de administratieve druk verlost. Het stuk wordt dan ook als sponsored content of advertentie aangeboden en mag niet achter een betaalmuur gezet worden. Zo blijft Cultuurpers transparant en betrouwbaar.

Wat kost dat?

Inschrijven als auteur kost eenmalig 10 euro aan administratiekosten.

Hoe schrijf ik me in?

Vraag een inschrijving aan bij de hoofdredacteur.