Meteen naar de inhoud

Elfduizend snaren in een ronde tempel: hoogtepunt Holland Festival, maar ook gemiste kans?

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Straaljagers, drones, onweer met bijbehorende wateroverlast en lieflijk kabbelende beekjes met een enkel vogeltje in een dennenboom. Heel Oostenrijk is dit weekend neergedaald in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein en het is wat het beloofde: spektakel zoals alleen Oostenrijkese muziek spektakel kan zijn. Het werk 11000 Saiten van Georg Friedrich Haas is een groot superlatief: surround met emdr en binaural beats gecombineerd, genoeg om trauma’s mee op te wekken en ze weer te genezen.

50 jonge pianisten, studenten van alle conservatoria die we nog hebben, op staande piano’s tegen de ronde muur van deze Amsterdamse steampunktempel, daarvoor pauken, accordeons, bekkens, cello’s, violen en fluiten, bespeeld door topensemble Klangforum Wien. Het is groot, het is veel, het is luid en het overrompelt. 

Stofdoekjes

Toen de studenten naar hun piano’s liepen en stofdoekjes en handschoentjes pakten, dacht ik nog even dat ze een soort zuiverheidsritueel gingen opvoeren, maar het gerei bleek vooral handig voor het over de toetsen razen om de vijftig piano’s, elk een vijftigste van een halve toon ten opzichte van elkaar verstemd, als natuurgeweld of oorlog te laten klinken, al naar gelang de gemoedstoestand van het publiek. 

Technisch perfect, maar toch ontbrak er iets, en dat had met de opstelling van de stoelen voor het publiek te maken. Ze stonden opgesteld in cirkels vanuit het centrum, en zoals het hoort bij onze concertpraktijk, met de kijkrichting naar de dichtstbijzijnde muzikanten. Die met hun rug naar je toe zitten.

 In het midden van de gigantische ronde zaal is dat natuurlijk leuk, maar aan de randen zit je dan dus wel dicht bij die paar muzikanten in je gezichtsveld, maar bevindt het overgrote deel van het geluid en de mensen die het maken, zich achter je. Niet heel erg Feng Shui, maar ook zonde van de geluidservaring. 

Liever een kring

Wat zou het mooi zijn wanneer er echte synergie zou zijn bij het Holland Festival en deze westerse opstelling zou zijn ingewisseld voor iets wat het Braziliaanse deel van de programmering zo goed doet. Ofwel: zou het omdraaien van de stoelen niet veel beter zijn, en we met zijn duizenden in een grote kring, een cypher, zouden kunnen genieten van het geweldige gebouw, de muziek rondom en elkaars gezichten?  

Nu weet ik wel dat liefhebbers van klassieke muziek het liefst met de ogen dicht genieten en het beeld er niet zo toe doet, maar in dit geval was het ook beter geweest voor de geluidservaring. Als negentig procent van het geluid zich achter je bevindt, zoals bij de nu gebruikte opstelling, mis je zeker de helft van het effect. 

Volgende keer dus alles omdraaien. Want bij zo’n concert gaat het om de gedeelde ervaring. 

Meegemaakt: 11.000 Saiten in het Holland Festival op 22 juni.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands