Ga naar de inhoud

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.

Een avontuur was het zeker, het Holland Festival van 2013: er was immers flink gekort op de subsidie, en daarmee was het mogelijk dat het festival zou terugzakken in de malaise waarin het eind jaren negentig terecht was gekomen. In die tijd werd ieder jaar wel een keer geroepen dat het festival overbodig was geworden. Het meest prestigieuze festival van Nederland was toen wegens geldgebrek ook niet in staat mee te komen met de wereldtop. Dankzij een verhoging van de rijksbijdrage in het vorige decennium kon het weer uit het dal opklimmen, en werd het nationaal en zelfs internationaal toonaangevend.

Aan nut en noodzaak van het Holland Festival wordt inmiddels niet meer getwijfeld, en daar mag artistiek leider Pierre Audi trots op zijn. Volgend jaar neemt hij afscheid na een periode waarin hij het Holland Festival op de kaart heeft gezet als festival van toonaangevend internationaal muziektheater. Ook dit jaar was het vooral met muziek, dans en muziektheater dat het festival scoorde bij publiek en recensenten.

Onvergetelijk zijn de voorstellingen van The Wild Duck uit Australië, When the mountain changed its clothing van Heiner Goebbels en de Mahlerlieder, uitgevoerd door een Oostenrijks hoempaorkest. Verontrustend en onontkoombaar waren The Pyre en Exhibit B. Omstreden de voorstellingen van Jan Fabre en het Berliner Ensemble. Op muzikaal gebied wist vooral Brooklyn Babylon te ontroeren door een mooie combinatie van streetwise muziek, en effectieve straatschilderkunst.

Het Cultureel Persbureau trok dit jaar aanzienlijk meer bezoek met de artikelen die we publiceerden. Uiteindelijk wisten ruim 15.000 bezoekers onze voorbeschouwingen en recensies te vinden. De stukken werden ook goed gelezen, wat blijkt uit de gemiddelde bezoekduur van boven de drie minuten per pagina.

U kunt onze berichtgeving hier nalezen.

Reacties zijn gesloten.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands