Op de VPRO/Cinekid Top-100 van kinder- en jeugdfilms staan maar twee documentaires. Te weinig, volgens Meike Statema, hoofd educatie bij het IDFA. Volgens haar kunnen documentaires heel goed aanslaan bij kinderen en net zo’n verrijkende ervaring bieden als speelfilms. Filmeducatie komt binnenkort bovendien in het curriculum. Gelukkig is er voor ondernemende leerkrachten veel keus om aan de slag te gaan met films en lesmateriaal. Een groot aantal festivals, producenten en kunstorganisaties heeft iets op dit gebied in de aanbieding. Ook het Amsterdamse documentairefestival IDFA zet educatie in de etalage.

Leden lezen gewoon door

(Met de betaalknop hieronder word je geen lid, maar koop je steeds losse stukken met een tegoed van onze partner Katalysis. Een echt lidmaatschap van Cultuurpers biedt meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief).)

Wat gaat het worden? Met de klas naar een workshop rond het spannende mysterie De man die achter de horizon keek, of op school aan de slag met de creatieve documentaire LUISTER? Discriminatie verrassend zichtbaar maken met Night, of de kinderen zelf Virtual Reality laten opnemen?

Deel dit:
[gravityform id="10" title="true" description="true" ajax="true" tabindex="0"]

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.