Over verhalen, boodschap en sociale media
Storytelling is het nieuwste buzzword. Elke organisatie moet tegenwoordig een verhaal te vertellen hebben. Is het een modieus marketingverzinsel? Niet echt. Storytelling is niet nieuw. We vertelden elkaar altijd al verhalen. Kwestie is alleen: we vergeten dat weleens. Denken dat elkaar droge feiten doorgeven een effectieve manier is om mensen in beweging te zetten. Maar dat werkt niet. Een verhaal is wat mensen van je onthouden.
Moet elk journalistiek verhaal, elk persbericht, businessplan of elke subsidieaanvraag nu een literair meesterwerk worden? Kom je er niet meer onderuit om steeds te beginnen met een sfeerbeeld, neervallende regen, een knapperend haardvuur en een duidelijke bad guy? Moet er een plot in je persbericht?!
Natuurlijk niet.
Storytelling voor praktische schrijvers en beeldmakers is een frisse, andere manier van denken. Een andere kijk op hoe je je boodschap overbrengt. Daarvoor is het nodig dat je weet wat je eigenlijke verhaal is.
Werk je bij een museum omdat de gemeente toevallig een gebouw over had en wat oude zooi van zolder op leuke manier wilde laten zien? Maak je theater omdat er toevallig een subsidiepotje lag en je even niks beters te doen had? Schrijf je een journalistieke reportage omdat iemand een persbericht stuurde en je daar nog wat beeld en tekst bij moest plakken?
Zelfs al zou het zo zijn, dan zit er nog altijd een verhaal in, een story to tell. Er is altijd een kern, een vonk, een passie, een moment dat bepalend is voor alles wat volgt. Daar zit je verhaal. Daar maak je indruk mee op je lezer, luisteraar of kijker.
Over de docent
Wijbrand Schaap begon lange tijd zijn verhaal over Cultuurpers met een röntgenopname van zijn verbrijzelde been. Het was najaar 2008 en zijn leven lag in duigen. Niet alleen dat been, maar de hele krantenwereld was in elkaar gestort. Vanuit zijn – gelukkig tijdelijke – rolstoel ontstond het plan voor Cultuurpers. Dat Cultureel Persbureau is inmiddels niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuurwereld.
‘Maar eigenlijk begon dat verhaal veel en veel eerder.’ zegt hij er nu over. ‘Het begon bij het voorlezen door mijn moeder. Heel ouderwets, ’s avonds voor het slapen gaan. Niels Holgerssons Wonderbare Reis, door mijn moeder keurig gedoseerd met een kookwekker omdat we anders allebei de tijd zouden vergeten. Daar begon de liefde voor het verhaal, voor de verbeelding. Dat mijn vader journalist was en elke avond boven ons op zijn werkkamer zat te typen, zal natuurlijk ook meegeholpen hebben.’
Sinds die avonden met kookwekker, Selma Lagerlöf en de typemachine is Wijbrand Schaap voortdurend op zoek geweest naar nieuwe, betere manieren om verhalen te vertellen. Tijdens zijn studie theaterwetenschap als interviewer en onderzoeker, als regisseur in het studententoneel en als journalist: het nieuwe is even belangrijk als het nieuws.
- Deze workshop is voor iedereen met schrijfervaring die beter wil leren schrijven: pr-medewerkers, journalisten, ceo’s en hobbyschrijvers met enige ervaring.
- We behandelen de basisprincipes van storytelling, inspiratie en verhaalopbouw aan de hand van kleine opdrachten en onderlinge feedback.
- De workshop duurt van 13:00 uur tot 17:00 uur en wordt afgesloten met een borrel.
- Maximaal 10 deelnemers.
- Datum: 9 mei
- Locatie: De Schuur, Wijde Doelen 8 in Utrecht
Kosten:
Niet-leden (word HIER lid) | 99,00 € (inclusief BTW) |
Leden Login | 49,00 € (inclusief BTW) |