Meteen naar de inhoud

‘We kunnen de concurrentie met Disney aan.’ Waarom de lange Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken met Heinz en Bunuel

Kleurrijke figuren in een Amsterdamse volksbuurt, een luie rode kater die verandert in een soort King Kong-kloon, felle discussies over het belang van kunst, steltlopende olifanten - dat duikt allemaal op in twee lange animatiefilms die toevallig allebei op 18 april in de Nederlandse bioscoop verschijnen.

En toevallig ook nog eens twee films die overtuigend, en op volstrekt tegengestelde manier, demonstreren dat een animatiefilm niet per definitie voor kinderen is.

Heinz is de tegendraadse...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur