Ga naar de inhoud

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem?

Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de NTB, de vakbond voor musici. Deze maand presenteerden zij hun jaarlijkse overzicht van tarieven (behaald en cao), en dan snap je waarom goede kunst duur is en de NPO een ongelooflijke uitbuiter.

Schofterig

Waar waren we ook alweer gebleven, zeg je dan. Welnu, de musici bij het Songfestival krijgen omgerekend 11,54€ per uur. Dat was dan soort van netto. In het tarievenlijstje kunnen we nu zien dat dat minstens 200 tot 300 procent onder het gangbare, en sinds 1 januari ook voorgeschreven, tarief ligt. De professionele musici horen 50 euro bruto per te krijgen, dus minimaal 150 euro per repetitie, en dan ook nog eens 300 euro per concert. In dit geval dus: 3 concerten en 8 repetities, tellen we even op, komen we op 2100 euro. Bruto. Houd je netto een euro of 1800 aan over. Waarvan je niet je reiskosten hoeft te betalen, zoals de NPO wel eist van de kunstenaars die voor 200 miljoen mensen hun kunstje gaan vertonen. Ik vermoed dat de cameralieden die het opnemen riantere vergoedingen krijgen.

Muzikanten een kwart betalen van waar ze in alle redelijkheid recht op hebben. Dat is ronduit schofterig. Ik zeg het maar eens hardop. Welke fondsen, welke subsidiënten, welke sponsoren hebben daar hun fiat aan gegeven? Tot nu toe heeft niemand bij de Publieke Omroep van deze wantoestand gerept. Waarom niet, eigenlijk?

MZW_2020_tarieven_web-003-1

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands