Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan we eerder vertelden.

Avatar

Beste lezer!

Ook in deze tijden, waarin we allemaal te lijden hebben onder het corona-virus, en de kunstwereld het extreem moeilijk heeft, is goede verslaggeving bittere noodzaak. Met een donatie maak je dat mogelijk.
Doneer hier

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Even een korte recap. De advertentie van de NPO sprak van een buitenkans.

‘Met deze audities geven we jong Nederlands muziektalent de kans om zich op een unieke manier te presenteren aan de wereld,’ zegt Gerbrand Bakker, Head of Show van het Eurovisie Songfestival 2020. ‘Met een bijzonder optreden door een groot symfonieorkest willen we laten zien wat Nederland op dit gebied in huis heeft…’

10 euro per uur

Na wat onduidelijkheid bij onze bronnen, en een zeer behulpzame woordvoerder van de organisatie van het Eurovisie Songfestival, berekenden we dat je als deelnemer aan het spektakelstuk van de uitzendingen, met een symfonisch orkest enzo, honderd euro per dag zou gaan verdienen. Bruto. Dit alles gebaseerd op een met de vakbonden overeengekomen CAO voor zogenaamde ‘remplaçanten’, die volgens alle betrokkenen, inclusief de opstellers, al schandalig is. Inmiddels is die CAO – per 1 januari van dit jaar – dan ook niet meer geldig. ‘Remplaçanten’ krijgen nu hetzelfde betaald als mensen in loondiens. Dat houdt een honorarium in dat tot 60% hoger ligt dan in de oude situatie. De NPO hanteert echter nog de oude – onrechtvaardige – richtlijn.

Nu blijkt dat de NPO voor deze speciale gelegenheid de boel nog iets verder versimpeld heeft. Deelnemers ontvangen daardoor nog maar iets meer dan 10 euro per uur. Dat is dan wel netto.

Voor je verder leest...

Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word Lid!

Accountants zijn duur

Hoe wordt dat bedrag opgebouwd? De musici dienen 8 dagen beschikbaar te zijn. 1 dag brengen ze door in Hilversum, en 7 dagen moeten ze naar Rotterdam. Met instrument en al. De laatste twee dagen moeten ze om 12:00 uur aanwezig zijn en draaien ze twee voorstellingen, één om 13:00 uur en één om 21:00 uur. Daarbij gaat het dus om 9 repetities en 4 concerten. Volgens de (oude) CAO zou dat 1320 euro opleveren. Maar dat krijgen ze dus niet.

Er zijn musici bij die bijvoorbeeld niet in Rotterdam wonen, maar in Amsterdam of Haarlem. Dan ben je, voor al die dagen, best wat tijd en geld kwijt aan reizen. Reken op een bedrag van 200 euro. Die dien je dus zelf te betalen uit die bruto vergoeding. Die volgens de (oude) CAO 1320 euro zou moeten zijn, maar die volgens de Nederlandse Publieke Omroep voor deze bijzondere gelegenheid slechts 1000 euro bedraagt. Waarschijnlijk omdat dat makkelijker rekent. Accountants zijn immers best duur.

Verloning

Enfin, die 1000 euro bruto krijg je dus ook niet in je handen. Die worden via artiestenverloning ‘verloond’ (dat is dan weer wel conform de (oude)CAO), waardoor je het bedrag netto in handen krijgt: ongeveer 650 euro. Je mag de gewerkte uren ook niet als zelfstandige bij je saldo optellen, waardoor je zelfstandigenaftrek ook nog eens op losse schroeven komt. Trek van die 650 euro ook nog eens je reiskosten van 200 euro af, en je houdt netto, voor dertien keer opdraven à minimaal 3 uur, 450 euro over. Per uur omgerekend zitten we dan toch al gauw op € 11,54 per uur. Netto, dat wel. Voor dat bedrag krijgt de NPO niet eens mensen die na afloop van het concert professioneel de vloer komen aanvegen.

Dat er muzikanten zijn, professioneel en student, die voor 11,54 euro per uur met hun snufferd op tv willen, is erg. Het illustreert hoe beroerd de arbeidsmarkt in de kunsten en media is. Dat een publiek gefinancierde omroep ermee wegkomt, is nog veel erger. Dat de belastingbetaler zich er nauwelijks druk om lijkt te maken is vooral droevig. Maar goed. Er zijn nog altijd professionals die nóg minder krijgen.

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.