Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat, Jeangu Macrooy?

Avatar

Beste lezer!

Dit verhaal lees je gratis. Maar ons journalistiek onderzoek kost ons wel geld. Draag daaraan bij met een donatie. Geef gul, onderaan dit verhaal!
Dank je wel!
Wijbrand Schaap

Bij alle ophef over dat Eurovisie Songfestival, dat een orkest wil inzetten, samengesteld uit studenten die tegen invallerstarief 8 dagen aan de slag moeten, bleef die vraag een beetje boven de markt hangen. Wij bellen.  Maandag hadden we al contact, maar pas vandaag – nadat het nieuws ook door Metro en AD is overgenomen – kwam een uitgebreide reactie.

Algemeen directeur Jan Geert Vierkant meldt nu dat er wel degelijk contact is geweest tussen Metropole Orkest en de organisatie van het Eurovisie Songfestival: ‘Er lag een vraag tot samenwerking. Niet in de begeleiding van de artiesten, want die gaat al volledig playback, maar voor het programma daaromheen. Er moet een verhaal verteld worden over Nederland in al zijn facetten en daar was een orkest bij bedacht.’

Drie weken beschikbaar

Vierkant beschrijft het als een ambitieus plan, dat wel wat haken en ogen had: ‘Productioneel was het ingewikkeld. Men vroeg ons om drie weken beschikbaar te zijn. Niet alleen in de week van de finales zelf, maar ook in de twee weken daarvoor. Voor ons was dat onhaalbaar. We hebben dit voorjaar niet alleen het Bevrijdingsconcert op 5 mei waar we ons op voor moeten bereiden, dat dit jaar extra groot is vanwege 75 jaar bevrijding, maar we bestaan zelf ook 75 jaar.’

Maar er speelde meer: ‘Ik zag er niet veel brood in om het orkest alleen als achtergrond bij filmpjes te laten zien. Bovendien zou alles bij de uiteindelijke uitvoering ook playback gaan, omdat live te ingewikkeld werd.’

75 musici

Kwam bij dat het Songfestival graag iets met een symfonisch samengesteld orkest zou doen: ‘Wij zouden dan onze saxofoons thuis moeten laten, en moeten uitbreiden naar een 75-koppig orkest. Dat is te doen, maar vergde wel extra voorbereiding. We deden het natuurlijk graag, want het is een buitenkans om voor een miljoenenpubliek op te treden.’

Voor je verder leest...

Blij met dit verhaal? Klik dan op 'like' en maak Facebook rijk.

Of:


Klik op 'lid worden' en maak Cultuurpers sterk.

Dan nog de vraag over die vermaledijde remplaçanten-cao waarmee de organisatie van het Songfestival een vrijbrief heeft om de gekozen studenten een fooi te betalen. Zou het Metropole Orkest ook zulke schamele vergoedingen bieden? Verre van, zo vertelt Jan Geert Vierkant: ‘Het Metropole heeft 50 musici in vaste dienst, die volgens de orkesten-cao worden betaald. Extra krachten huren we wel in via de remplaçanten-cao, maar dat zou dus om een klein deel gaan. Bovendien zouden wij in dit geval alle personeelskosten voor eigen rekening nemen, het Songfestival zou alleen voor de productionele kosten opdraaien.’

Plaatje

Op onze suggestie dat de organisatie eigenlijk vooral op zoek zou zijn naar een jong en fris ogend ‘orkest’ in sexy jurkjes dat voor het oog professioneel een cello vast kan houden, wil Vierkant niet ingaan.

Wat is de remplaçanten-cao en waarom is het zo erg dat de NPO die toepast bij het Eurovisie Songfestival?

Waardeer dit verhaal!

Dankzij jouw donatie kan ik de verhalen maken die iets betekenen voor de Nederlandse cultuurwereld.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.