Ga naar de inhoud

75 jaar Eye, 75 gerestaureerde klassiekers op de Eye Player. Maar waar is Paul Verhoeven?

Goed, die online filmbibliotheek waarop je alles zonder problemen zou kunnen vinden blijft nog wel even een droomwens. Zoals ik onlangs schreef. De cinefiele thuiskijker moet voorlopig nog op speurtocht. Wat natuurlijk veel ontdekkingsplezier kan opleveren. Maar ter zake. Mijn oog viel op het persbericht waarmee Eye aankondigt in het kader van het 75-jarig bestaan dit jaar 75 vers gerestaureerde klassiekers op de Eye Film Player te zetten. 40 daarvan zijn al beschikbaar.

De Eye Film Player is het streamingplatform van Eye Filmmuseum, inderdaad een mooie bron om in rond te neuzen. Zo werd bij die nieuwe restauraties mijn aandacht getrokken door Het gangstermeisje (1966) van Frans Weisz, Blue Movie (1971) van Wim Verstappen, Joao en het mes (1972) van George Sluizer en Wan pipel (1976) van Pim de la Parra. Allemaal vroeg werk van gedreven makers die eind jaren zestig en begin jaren zeventig de Nederlandse film een nieuw elan gaven.

Het gangstermeisje is Weisz’ debuut in nouvelle vague-stijl. Een film naar een idee en boek van Remco Campert. Een film ook die een nieuwe vrijheid viert en een hommage aan de verbeelding is, met dit verhaal over een scenarioschrijver met huwelijkscrisis, writers block en een mysterieus gangstermeisje. Deels opgenomen in filmstad Rome.

Wan pipel

Wan pipel (beeld: Eye)

Verstappens vrijmoedige Blue Movie was, dankzij het bloot, de meest geruchtmakende Nederlandse film van de jaren zeventig. Verstappen werd in die tijd in één adem genoemd met Pim de la Parra. Samen waren ze twee belangrijke gangmakers. In het pakket restauratietitels zijn ze allebei goed vertegenwoordigd. De la Parra niet alleen met zijn op Hitchcock geïnspireerde debuut Obsessions (1969), maar vooral met Wan pipel. Rond dit verhaal over een jonge Surinamer die vanuit Nederland terugkeert naar zijn geboortegrond snijdt De la Parra destijds beladen thema’s aan. In Suriname geldt de film als een klassieker. Ieder jaar verschijnt Wan pipel daar rond Onafhankelijkheidsdag op televisie.

En vergeet ook George Sluizer niet, die zich in 1972 bij het gezelschap nieuwlichters voegde met Joao en het mes. Zijn beeldschone en veelgeprezen debuut dat zich afspeelt in het Amazonegebied, met een cast van uitsluitend Braziliaanse acteurs. Zijn latere thriller Spoorloos (1988), waarmee hij internationaal aandacht trok, is ook een van de nieuwe restauraties op de Eye Player.

Maar waar is Paul Verhoeven? Diens Turks fruit (1973) mag in bovenstaand gezelschap toch zeker niet ontbreken. Eye-woordvoerder Marnix van Wijk geeft mij desgevraagd gelijk. Dat deze aangrijpende en destijds uiterst succesvolle Wolkers-verfilming niet op de Player staat is, zoals ik al vreesde, een rechtenkwestie.

Verder staat op de Player niet alleen gerestaureerd werk, maar ook een ruim en zeer gevarieerd assortiment andere klassiekers. Van de Russische grootmeester Tarkovsky tot komedies van de onvergetelijke Jacques Tati, zoals diens Jour de fête en Playtime. Maar ook in deze afdeling van het aanbod blijven de rechten meespelen. Sommige titels zullen na verloop van tijd weer van de Player verdwijnen. Dus: wil je iets zien? Stel het niet te lang uit.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands