Meteen naar de inhoud

Siety Boerhave • Of animatie tijdloos kan zijn en live-action niet, is een interessante vraag

Bij de de visualisatie van een leader worden vaak motion design en animatie gebruikt. Achter de schermen van televisieprogramma’s gaat veel werk ongezien voorbij. Wij bieden een kijkje in alles wat een programma maakt. Dit begint vaak bij een idee dat wordt uitgewerkt tot een concept.

Televisievormgeving

Iemand die erg goed is in het ontwikkelen van deze concepten is Siety Boerhave. Haar beroepsomschrijving zegt het al, ze is programmaontwikkelaar en regisseur. Een aantal bekende, goed bekeken producties van haar zijn 10xBeter en Chez Benali. Ze werkt mee aan de realisatie van het dagelijkse lifestyleprogramma BinnensteBuiten. Siety staat in de sector bekend om haar liefde en aandacht voor detail en ontwerp. Vooral in 10xBeter heeft animatieontwerp een grote rol gespeeld.

De visualisatie van een leader voor de identiteit van een televisieprogramma gaat vaak samen met motion design en animatie.

Hoe leerde je animatie kennen? 

‘Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wat nou precies mijn eerste kennismaking met animatie was. Ik weet wel dat de korte animatiefilm Father and Daughter een diepe indruk op me heeft gemaakt. Nog steeds. De eenvoud van de beelden en de ongekende kracht daarvan. Verrast was ik door de emoties die beeld zo effectief kon oproepen.’

In live action producties heb je te maken met tijdsgeest, mode. Hoe zie jij dat, is het belangrijk voor je dat de programma’s die je maakt over 2 jaar nog relevant zijn, of zijn ze meer een tijdsdocument?

‘Dat ‘tijdloze’ is voor mij heel relevant. Dat zit hem met name in de universaliteit van de onderwerpen en de open blik waarmee iets gemaakt wordt. Vorm, beeld en kleur zijn grappig genoeg altijd een afspiegeling van de tijdgeest waarin iets gemaakt wordt. Denk aan het lage kader, de zip-zoom, het super close of juist verstild draaien. De onderwerpen waarin ik me gespecialiseerd heb zijn dat an sich niet.’

De visualisatie van een leader voor de identiteit van een televisieprogramma gaat vaak samen met motion design en animatie.

Is dit van invloed op hoe je animatievormgeving inzet?

‘In welke mate animatie tijdloos kan zijn en live-action niet, is een interessante gedachte. Daar zouden we nog een boom over kunnen opzetten. Juist ook aan vormgeving kun je vaak zien in welke tijd iets gemaakt is of dat iets ‘mode’ was. Interessanter vind ik het om een eigen ‘handtekening’ te herkennen in een werk. Dat gebeurt eigenlijk automatisch. Of het nou gaat om live action of om animatie. Voor mij is het daarom een sport om de regisseur aan diens stijl te herkennen; dat meen ik ook in animatievormgeving terug te zien. Ik ga altijd op zoek naar het ‘eigene’ in iemands werk.’

Ben je op de hoogte van alle mogelijkheden van animatie en waar ga je te rade voor nieuwe informatie?

‘Animatie is zo’n diverse en complexe professie, daar valt voor mij nog veel in te ontdekken. Het is haast onmogelijk om alle mogelijkheden te kennen. Vooral omdat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan. Gelukkig heb ik nu een fantastische werkplek samen met een keur aan animatieprofessionals – in de Animatietuin. Zo krijg ik automatisch veel mee.’

In de productietijdslijn, wanneer komt ‘animatie’ bovendrijven? 

‘Wat ik ook doe, inhoud bepaalt de vorm. Van daaruit ga ik bouwen. En in het ontwikkelproces komen alle media voorbij (tv, online, audio). Animatie is daarbij niet automatisch inbegrepen, om tal van redenen. Al kijk ik wel altijd naar de mogelijkheden. Helaas zijn financiering en tijd (planning) hierin beperkende factoren. Per productie is het daarom verschillend wat ik kan inplannen. Een kernteam (productieleider, regie) kan ik altijd zelf bepalen. En dat geldt ook voor de vormgeving.’

Is animatie altijd onderdeel van je plannen?

‘Je kunt van alles willen, maar als het niet te realiseren valt, dan houdt het op en zul je creatieve oplossingen moeten bedenken. Helaas is animatie in verhouding tot de tv-budgets behoorlijk prijzig. Dat begrijp ik wel, maar dat is jammer genoeg nog niet tot alle geldverstrekkers doorgedrongen.’

Hoe past animatie in het grote geheel van je productie. Is cameravoering, grading, setdesign e.a. van invloed? 

‘Animatie is een wezenlijk onderdeel van de algehele ‘look & feel’ van een programma. Die sfeer en stijl bepaal je vooraf. Bepalend daarbij blijft altijd de vraag hoe het de inhoud kan versterken. Dat vraagt de nodige flexibiliteit van de schil er omheen. Wat betreft samenwerken geloof ik in de houding dat ieder doet waar hij/zij goed in is. Als je vooraf samen aan een stijlboek werkt en bespreekt wat nodig is, dan kom je ook tot een plan van aanpak zodat iedereen zijn eigen weg kan gaan. Uiteraard is communicatie gedurende dit proces uitermate belangrijk – elkaar laten weten wat je doet, wat je wilt en nodig hebt, dan komt het goed.’

De visualisatie van een leader voor de identiteit van een televisieprogramma gaat vaak samen met motion design en animatie. Heeft het ook al eens andersom gewerkt, dat (een) animatie heeft bijgedragen tot het ontwikkelen van een specifiek concept?

‘Nee nog niet, dat zou wel echt te gek zijn! Dus kom maar op met mooie ideeën. Op dit moment werken we aan een aantal formats en van twee daarvan hebben we goede hoop dit jaar groen licht te krijgen. Dus, fingers crossed!’

Links

Website Siety Boerhave
Leaderpakket 10X Beter, door Hanneke van der Linden.

Wil je meer weten over leaderpakketten of  identiteit van een TV programma of bedrijfsfilm? Stuur ons je vragen via Animation31 via Animation31 .

Goed om te weten Goed om te weten
Dit artikel is  oorspronkelijk verschenen op platform Animation31, een overzicht van animatie- en motion design gemaakt onder landnummer 31, Nederland.

Udo Prinsen

Ik ben animatieregisseur en moderator van Platform Animation31. Met dat platform bieden we een snelle connectie naar en overzicht van animatie- en motiondesign talent in Nederland.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands