Meteen naar de inhoud

Yemandja, in decorloze uitvoering, is wel heel erg keurig Amerikaans.

Het getuigt of van enorm lef, of van grenzeloze naïviteit, om een musical te maken waarin een slavenhandelaar in Afrika door een liedje bekeerd wordt tot een leven in liefde en respect voor de medemens. Toch is Yemandja, het stuk dat in een decorloze uitvoering werd gebracht in het Holland Festival, eigenlijk precies dat.

 Ik zou het ook kunnen uitleggen als dat de magie van kunst haat kan doorbreken, of dat de geest van verzoening altijd moet overwinnen, zelfs bij de grootste misdaden, maar dan nog. 

Te vroeg voor verzoening?

Angelique Kidjo, Associate Artist van het Holland Festival 2020, is de maker en bedenker van dit Amerikaanse project en zij is dan ook degene met die naïviteit en/of dat lef. Maar omdat zij uit Benin komt, zwart is en dus moeilijk naïef kan worden genoemd, houd ik het op ‘lef’. In een tijd dat de eerste voorzichtige sorry’s klinken vanuit de voormalige slaafmakerijen, zoals Nederland en de VS, honderden jaren na de daad, zal voor velen wier overgrootouders nog in slavernij leefden zo’n verzoening misschien wat aan de vroege kant zijn. 

Er zit ook iets ironisch aan dit hele project, dat ook in Amerika niet onomstreden kan zijn. De decors en kostuums voor de versie die in het Holland Festival gespeeld zou gaan worden, waren begin mei al ingepakt en in de haven van New York in een container aan boord van een schip gehesen. Echter, het werd er ook weer een paar keer af gehesen, om plaats te maken voor ‘hulpgoederen’ voor Oekraïne, wat op dit moment vooral wapens en munitie zullen zijn. 

Belemmerd door afwezig decor

Zo kon het gebeuren dat een stuk over vrede en verzoening door de kracht van muziek en water, belemmerd wordt doordat de oorlogsinspanning voorrang krijgt. 

Want belemmerd werd het natuurlijk door dat afwezige decor. Dat had de voorstelling zeker geholpen: het visuele spektakel had de aandacht vast wat afgeleid van het helaas muzikaal nogal zwakke programma. 

Het combo, met percussionist, bas, gitaar en orgel, klonk als een combo, niet als een spetterend en swingend stuk levenskracht, waar ik toch een beetje op hoopte. De zang, hoewel beter uitgevoerd dan menig Nederlands musicaltalent zou kunnen, was heel erg Amerikaans. De dramaturgie was die van een musical uit de boekjes, met alle juiste nummers op de juiste plek.

Ingewikkeld verhaal

Het verhaal van Yemandja is best ingewikkeld uit te leggen, en het is eigenlijk jammer dat Angelique Kidjo dat toch probeert. Zal wel moeten van de producent, die niet gewend zal zijn aan gelaagde en meanderende verhaaltechnieken. Een strijd tussen watergeest en luchtgeest, familieverhoudingen in een land waar de Portugese slavenhandelaar een meer dan dubieuze rol speelt, en uiteindelijk zelfs bereid is zijn eigen zoon, een dubbelbloed uit een huwelijk met een Afrikaanse vrouw, te offeren, een binnenlandse opstand die gedoemd lijkt te mislukken, en dan een zangeres met magische stem die niet meer durft te zingen. 

Veel ingrediënten, dus, en daardoor ook veel vertelpassages. Daardoor werd het allemaal wat lastig om leuk te vinden, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan die zeecontainer met decors en kostuums, die nu onderweg naar Amsterdam schijnt te zijn, om te laat voor de voorstellingen te arriveren bij de Amsterdamse Stadsschouwburg. 

Wat overblijft is de betoverende aanwezigheid en het charisma van Angelique Kidjo zelf, die elk moment dat ze opkomt de zaal en haar medeperformers aan haar voeten weet.

Goed om te weten Goed om te weten
Yemandja is nog te zien op 18 juni. Inlichtingen via Holland Festival.



Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands