Meteen naar de inhoud

Stervende drummer zegt alles in Dans la Mesure de l’Impossible van Tiago Rodrigues in het Holland Festival

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Live muziek in het theater, ik verlang daar steeds meer naar. Voorstellingen waarin acteurs, al dan niet met zendermicrofoons versterkt, begeleid worden door een geluidsband, boeien altijd maar half. Je kijkt al snel naar een soort live uitgevoerde film. Maar dan zonder het comfort van een bioscoop en de technische mogelijkheden van de camera.. 

Zondag 9 juni zat er in ITA, de vroegere Stadsschouwburg van de hoofdstad, een live drummer op het toneel en klonken de stemmen van de vier acteurs op het toneel opvallend natuurlijk. Het was een essentiële meerwaarde aan de voorstelling ‘Dans la Mesure de l’Impossible’, die in alles veel weg had van een indringende televisiedocumentaire. Zo bleef het theater en kwam het dichtbij. Het bood ook alle gelegenheid om je allerlei dingen af te vragen over nut en noodzaak van zulke kunstwerken.

Artsen zonder grenzen

Tiago Rodrigues is een fascinerend theatermaker. Actualiteit en eerlijkheid staan bij hem hoog in het vaandel. Zo wist hij zelfs een met sterren overladen Tsjechov urgentie mee te geven, ook al dwong zijn hoofdrolspeelster isabelle Huppert af dat hij de Russische schrijver letterlijk intact zou laten. 

Met Dans la Mesure de l’Impossible onderneemt Rodrigues een poging om de gruwelijke realiteit van oorlog en verwoesting tot ons door te laten dringen. In 2022, nog voor de Russen hun verwoesting van Oekraïne begonnen, en lang voordat we niet meer ver hoefden te klikken om ons al doomscrollend te laten overweldigen door de menselijke ramp in Gaza, interviewde Rodrigues samen met zijn acteurs een dertigtal hulpverleners van het Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen. 

Licht en speels

De vier acteurs verzamelden de geanonimiseerde interviews en ontdeden die van rechtstreekse verwijzingen naar plekken als Ruanda of Aleppo. Tegen een achtergrond van tentdoek, die eerst een berglandschap lijkt, maar tijdens de voorstelling door het manipuleren van katrollen verandert in een grote tent krijgen we de gecondenseerde verhalen te horen. 

Het begint licht en speels, zoals de mensen die in hun dagelijkse praktijk gruwelen meemaken vaker doen wanneer ze in de gewone wereld rondlopen. Over hoeveel seks en drank er rondgaat in die organisaties, bijvoorbeeld.

De andere wereld, die noemt Rodrigues ‘Het Onmogelijke’. Dat is de wereld waar je als idealistische jongere heengaat om goed te doen, te helpen en te redden. Dat is de wereld waar je één zak bloed hebt en moet kiezen welk van drie kinderen je gaat laten leven. Het is ook een wereld waar strijdende partijen je vijf minuten stilte gunnen om een 12-jarige jongen te redden.

Twee werelden

De hulpverleners, wier verhalen de acteurs overbrengen, leven in twee werelden. In de ‘onmogelijke’ wereld redden en redderen ze op dezelfde adrenaline die de strijdende partijen in gevecht houdt, in de ‘mogelijke’ wereld thuis ontdekken ze hoe onmogelijk het is iets van je ervaringen te delen. Zodra het moeilijk wordt, draaien je gesprekspartners weg en gaat het over de nieuwe badkamer.

Voor zover er al een boodschap is, is dat een boodschap van totale zinloosheid. Mensen redden in oorlogsgebied doe je, zo vertelt een van de acteurs, tegen beter weten in. Wat overblijft is een overweldigend gevoel van machteloosheid.

En die machteloosheid wordt zichtbaar in die drummer, die twee uur lang zorgde voor een hartenklop van in de verte ontploffende bommen, en aan het eind alleen overblijft. Zijn trommels maken nog steeds het geluid van oorlog, zijn spel is één grote poging die waanzin te stoppen. In die onmogelijkheid delft hij uiteindelijk uitgeput het onderspit.

Na afloop klappen we. In de foyer gaat het gesprek over de laatste perikelen rond de subsidieverlening aan de kunst. 

Dans la mesure de l’Impossible door Tiago Rodrigues. Gezien op 9 juni in ITA in het kader van het Holland Festival 2024. Daar nog ten met 11 juni. Inlichtingen en kaarten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands