Het Holland Festival heeft sinds zijn oprichting in 1947 een schat aan informatie bewaard.
Dit archief is een feest van herkenning voor liefhebbers van podiumkunsten. Het biedt een unieke kans om iconische voorstellingen te herontdekken, kunstenaars en hun werk beter te leren kennen en in de rijke geschiedenis van het festival te duiken. De videofragmenten, voorstellingsinformatie, kunstenaarsbiografieën en beroemde festivalposters vormen een schatkamer vol inspiratie – niet alleen voor de nostalgische festivalganger, maar ook voor een nieuwe generatie podiumkunstliefhebbers. Vanaf vandaag kun je grasduinen in het digitale archief van 1990 tot en met 2024 via https://hollandfestival.nl/nl/archief.
In aanloop naar de 80e editie in 2027 wordt het hele archief ontsloten om zo een essentiële bijdrage te leveren aan de opvoeringsgeschiedenis van de podiumkunsten in Nederland.
Holland Festival Parels
Ook de Holland Festival Parels maken deel uit van het archief: de 150 video’s die samen met de VPRO zijn verzameld en die een prachtig overzicht geven van de producties in de afgelopen decennia, van Steve Reich die zelf zijn Six Pianos speelde tot toneelrepetities met Erik Vos uit 1963.
Wat kun je in het archief en de Parels vinden?
Van alle voorstellingen zijn inhoud, credits, biografieën, en veelal ook beeldmateriaal digitaal beschikbaar voor liefhebbers, makers en onderzoekers. Hoe zag het eerste affiche eruit? Wanneer was William Kentridge voor het eerst in het festival? (1998 met de opera Il returno d’Ulisse van Claudio Monteverdi). Met welke voorstelling was Hatsune Miku lang voordat ze AFAS uitverkocht bij het Holland Festival in 2015? (The End, van Keiichiro Shibuya en Hatsune Miku, de eerste Vocaloid-opera opgebouwd uit 3D-projecties) Deze informatie hebben we in kaart gebracht en staat nu overzichtelijk en zoekbaar online, aangevuld met Parels vol kijkjes achter de schermen, interviews en fragmenten uit voorstellingen en repetities.