Skip to content

Actors have ambivalent feelings about 'awards circus', or Gala of Dutch Theatre #tf2010


Een rode loper, veel champagne en nog veel meer geknuffel. Het is een warm weerzien voor theaterland, het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Een spannend weerzien ook, want de belangrijkste Nederlandse stage awards worden vanavond uitgereikt.

De genomineerden schrijden in prachtige avondkledij naar hun plek voorin de zaal. De zenuwen zijn voelbaar en de sfeer is wat plechtig. Tot gastvrouw Clairy Polak het podium betreedt met de woorden: ‘Zo hier voor u staand ben ik bloednerveus.’ Een groot applaus volgt. ‘Ik snap helemaal niet waarom dat een applaus verdient.’ De baldadige toon is gezet. ‘In totaal worden vanavond acht VSCD-prijzen uitgereikt – dat mag dus best wat minder.’ Gelukkig blijkt het mee te vallen met de eindeloze speeches en dankwoorden. De meeste winnaars worden aangekondigd met een simpel ‘De winnaar is…’

Susanne Kennedy kicks off the evening by receiving the Erik Vos Prize for exceptional talent among the new crop of theatre-makers. 'I met Erik Vos once, when I was rehearsing in the same building as him. He asked me if there were any soup bowls. He thought I was the canteen lady.' Following Kennedy is the winner of the Arlecchino, Stefan de Walle. He wins this award for the most impressive male contributing role for his role of Lopachin in The Cherry Garden at the National Theatre. The Colombina, prize for the most impressive female contributing role, goes to Nanette Edens for her role in Amora at the Zuidelijk Toneel. The first extended speech comes from theatre collective Wunderbaum, which wins the Proscenium award. According to the jury, these young theatre-makers have made a substantial contribution to the theatre climate with their daring, boldness and talent. 'The surprise is complete for us, yet we have prepared something.' The collective appears to be in favour of non-hierarchical forms of collaboration and against a proliferation of MBO theatre schools, and suggests putting less money into healthcare and more into theatre. 'You're going to die anyway.'

De avond eindigt – zoals het hoort – met de drie belangrijkste prijzen. De AVRO Toneel Publieksprijs wordt gewonnen door de productie Oog om Oog met o.a. Linda van Dyck en Victor Löw. De Louis d’Or, voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol, is voor Kees Hulst voor zijn rol van Jörgen Hofmeester in Tirza bij het Nationale Toneel. De Theo d’Or, voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, gaat naar Maria Kraakman voor haar rol Orlando in de productie Orlando van Toneelgroep Oostpool. Deze prijs wordt overhandigd door niemand minder dan de ‘grande dame’ van het Nederlands toneel Ellen Vogel. De zaal geeft haar een staande ovatie. Kraakman straalt en blijft stralen. ‘Het dringt nog steeds niet echt tot me door’, zegt ze na afloop. ‘Ik ben heel erg trots dat ik de prijs voor Orlando heb gekregen. Eens in de zoveel tijd val je samen met je rol, dat was nu het geval. Het kostte me totaal geen moeite om te spelen. Ik mocht mijn eigen fantasie aan het werk zetten. Dat was een feest. Ik vind mijn personages graag zelf uit.’ Ook Victor Löw en Kees Hulst voelen zich zeer vereerd. Tegelijkertijd staan zij ietwat ambivalent tegenover het grote ‘prijzencircus’. Hulst: ‘Hoe meer mensen het belangrijk vinden, hoe belangrijker het is. Ik werk niet om prijzen te winnen. Dit gebeuren staat ver van het wezen van theater maken af. Natuurlijk is het wel belangrijk dat de theaterwereld serieus wordt genomen. We zijn geen hobbyclubje. Daarom vind ik deze avond een goed initiatief. Maar het zegt mij niets dat ik deze prijs specifiek voor deze rol heb gekregen. Ik speel elke rol op de top van mijn kunnen.’ Löw sluit zich hier volledig bij aan: ‘Alles wat je doet is even belangrijk. Zo’n prijs zegt: ‘Dit is het’. Maar dan is de rest het dus niet? Iedere acteur heeft een eigen lat in zijn hoofd. Daar moet je aan vasthouden. Winnen staat goed op je cv, het is handig en het publiek houdt ervan. Daarom is deze uitreiking belangrijk. Daarnaast is winnen natuurlijk gewoon goed voor je ego. Als onzekere acteur met geldingsdrang – daar hebben we allemaal last van – is het een fijne bevestiging.’

Gala of Dutch Theatre. Stadsschouwburg Amsterdam, Sunday 12 September.

For all prizes and winners, please visit www.tf.nl.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)