Nik van den Berg is undoubtedly someone to keep an eye on. In theatre Bellevue, he gives a parody of a rock star in a bizarre act. 'Is this it,' I think for a moment, but it soon becomes clear how cleverly Van den Berg shapes this stage beast in a fur coat. In an unintelligible language, he plays a number of songs, meticulously portraying the mannerisms and gestures of a great rock artist.
Slowly he takes a sip of tea, takes another drag of his cigarette, drops the ash into his tea and then, in utmost concentration, throws the entire cigarette into the tea. A soundtrack starts, then Nik starts the concert with his electric guitar. The songs in NIK©#2 be about life, its problems and difficulties. But it could just as easily be about making a cheese sandwich. Van den Berg's timing is peerless, as is his empathy. This certainly worked on my chuckles, though there will be those who expected more from it.
Een totaal andere insteek heeft IK IS EEN ANDER en de orde op zaken van Annelies Appelhof en Hanne Struyf. Hoe sta je in het leven en hoe leg je je vinger erop? Het stuk filosofeert over wat nu waar is en hoe je nu weet of iets is zoals het is. ‘Ik heb geen toneel gespeeld, ik werd gespeeld’, roept Struyf wanhopig en de dames discussiëren er enthousiast op los. Het is niet eenvoudig om deze poëtische twisten te volgen. Een prachtige oude piano, stoelen, rozen op de vloer en een aantal plexiglazen platen vormen het decor. Als Appelhof, gewikkeld in plastic, in een gevecht wordt begraven onder al de rozen levert dat een prachtig beeld op. Net als de eindscène. Appelhof kruipt in een kleine plastic box en kan letterlijk geen kant meer op. Gevangen in haar eigen leven.
NIK©#2 van Nik van den Berg. Bellevue Amsterdam, 6 september. Nog te zien op woensdag 8 september.
IK IS EEN ANDER en de orde op zaken van TG Haan. Fijnhout Theater, Amsterdam, 7 september.
Foto: Stuk van het decor van ‘Ik is een ander’ van TG Haan. Foto: Henk de Jong