Skip to content

Dutch Film Festival: the new generation awarded

Waar waren de producenten? Op de Dag van de makers van morgen vertoonde het Nederlands Film Festival 48 afstudeerfilms van de Filmacademie en andere kunstopleidingen. De zaal had dus vol filmproducenten moeten zitten om al dat nieuwe talent te scouten, maar nee, precies vandaag had het Filmfonds een bijeenkomst met die Nederlandse producenten georganiseerd. Niet zo handig.

MO
MO van Eché Janga

Wat hebben die producenten gemist? In ieder geval de winnaars van de drie studentenprijzen die werden uitgereikt. Om te beginnen de Tuschinski Award voor de beste eindexamenfilm van de Filmacademie, aangewezen door de Nederlandse filmjournalisten. Die waren gevallen voor MO van Eché Janga, een met bedrieglijk gemak gemaakte korte speelfilm over het einde van de vriendschap tussen een Hollandse en een Marokkaanse jongen, tegen de achtergrond van de Amsterdamse wijk Slotermeer. Een subtiele karakter- en sfeerschets die ook visueel precies de juiste toon treft.

Dat laatste kan ook gezegd worden van Kathem & Chris, een ontroerende korte documentaire die eigenlijk het omgekeerde verhaal vertelt. Namelijk hoe Kathem, een Irakese asielzoeker, en Chris, Hollander met een wilde jeugd, in een Limburgs dorpje vriendschap sluiten. Ruud Lenssen, afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, doet in slechts 12 minuten wat anderen soms in een uur of langer nog niet voor elkaar krijgen. Bekroond als beste afstudeerfilm van de ‘overige academies’.

En toen waren er toch nog producenten. Nee, niet de spijbelaars van daarnet, maar pas afgestudeerde jongens en meisjes die producent als vak hadden gekozen. Ook voor hen was er een prijs, ingesteld door de Nederlandse Vereniging van Speelfilm- en documentaireproducenten, om het belang van het werk van de filmproducent te benadrukken. Het is misschien geen toeval dat die ging naar Floor Houwink ten Cate en Jemima van der Tholen. De twee films die ze als solide opererend duo onder hun hoede hadden gehad waren ook allebei genomineerd voor de Tuschinski Award: de uiteindelijke winnaar MO, en de fraaie documentaire Winterslaap in Lukomir. (Leo Bankersen)

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)