Meteen naar de inhoud

Nederlands Film Festival: de nieuwe generatie bekroond

Waar waren de producenten? Op de Dag van de makers van morgen vertoonde het Nederlands Film Festival 48 afstudeerfilms van de Filmacademie en andere kunstopleidingen. De zaal had dus vol filmproducenten moeten zitten om al dat nieuwe talent te scouten, maar nee, precies vandaag had het Filmfonds een bijeenkomst met die Nederlandse producenten georganiseerd. Niet zo handig.

MO
MO van Eché Janga

Wat hebben die producenten gemist? In ieder geval de winnaars van de drie studentenprijzen die werden uitgereikt. Om te beginnen de Tuschinski Award voor de beste eindexamenfilm van de Filmacademie, aangewezen door de Nederlandse filmjournalisten. Die waren gevallen voor MO van Eché Janga, een met bedrieglijk gemak gemaakte korte speelfilm over het einde van de vriendschap tussen een Hollandse en een Marokkaanse jongen, tegen de achtergrond van de Amsterdamse wijk Slotermeer. Een subtiele karakter- en sfeerschets die ook visueel precies de juiste toon treft.

Dat laatste kan ook gezegd worden van Kathem & Chris, een ontroerende korte documentaire die eigenlijk het omgekeerde verhaal vertelt. Namelijk hoe Kathem, een Irakese asielzoeker, en Chris, Hollander met een wilde jeugd, in een Limburgs dorpje vriendschap sluiten. Ruud Lenssen, afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, doet in slechts 12 minuten wat anderen soms in een uur of langer nog niet voor elkaar krijgen. Bekroond als beste afstudeerfilm van de ‘overige academies’.

En toen waren er toch nog producenten. Nee, niet de spijbelaars van daarnet, maar pas afgestudeerde jongens en meisjes die producent als vak hadden gekozen. Ook voor hen was er een prijs, ingesteld door de Nederlandse Vereniging van Speelfilm- en documentaireproducenten, om het belang van het werk van de filmproducent te benadrukken. Het is misschien geen toeval dat die ging naar Floor Houwink ten Cate en Jemima van der Tholen. De twee films die ze als solide opererend duo onder hun hoede hadden gehad waren ook allebei genomineerd voor de Tuschinski Award: de uiteindelijke winnaar MO, en de fraaie documentaire Winterslaap in Lukomir. (Leo Bankersen)

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands