documentaire

Engelen van Amsterdam overtuigt met 4 eeuwen oude vrouwenlevens

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL Creditcard PayPal CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Als je de neiging krijgt om even met je vinger door de kaarsvlam te gaan, dan is een VR installatie al bijna geslaagd. Niet alleen vanwege …

Engelen van Amsterdam overtuigt met 4 eeuwen oude vrouwenlevens Lees verder »

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van …

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard Lees verder »

Het ‘rare leven’ van alleskunner Jef Last is niet voorbij

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Beter staand sterven dan knielend leven. De uitspraak ligt vers in het geheugen na de moord in de Lange Leidse Dwarsstraat, als mantra in de lofzangen op Peter …

Het ‘rare leven’ van alleskunner Jef Last is niet voorbij Lees verder »

Ilay den Boer verlegt grens tussen theater en journalistiek met ‘Salomonsoordeel’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Je Maintiendrai. De wapenspreuk van Nederland (‘Ik zal handhaven’) siert de prachtige hal van het oude Postkantoor, nu Bibliotheek, van Utrecht. De spreuk waakte ook over de première …

Ilay den Boer verlegt grens tussen theater en journalistiek met ‘Salomonsoordeel’ Lees verder »

OFFICIËLE JURYSELECTIE 2021 VAN DE NEDERLANDSE TONEELJURY IS BEKEND!

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Van donderdag 2 tot en met zondag 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival de beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van …

OFFICIËLE JURYSELECTIE 2021 VAN DE NEDERLANDSE TONEELJURY IS BEKEND! Lees verder »

Op wereldreis in Plein Theater met video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van Su Tomesen

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Plein Theater presenteert van 13 juli t/m 30 juli de bijzondere vierkanaals video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van kunstenaar Su Tomesen. De video-installatie laat het dagelijkse leven van …

Op wereldreis in Plein Theater met video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van Su Tomesen Lees verder »

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, …

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater Lees verder »

Slothoofdstuk jubileumeditie Rotterdams Filmfestival gaat van start met The World to Come

Met het slothoofdstuk viert het International Film Festival Rotterdam van 2 t/m 6 juni het 50-jarig bestaan. En het feest van de cinema. In ieder geval online. Maar of het publiek ook weer in de zalen het echte festivalgevoel kan beleven is nog lang niet zeker. Openingsfilm is The World to Come.

Animatie & Stephane Kaas: ‘Ik hou er van om animators een zekere vrijheid te geven.’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ We stelden hem een aantal vragen naar zijn ervaringen en invloeden. Wat is jouw ervaring met animatie tot nu toe? ‘Als kind tekende ik graag strips. Ik maakte …

Animatie & Stephane Kaas: ‘Ik hou er van om animators een zekere vrijheid te geven.’ Lees verder »

Catharsis onder de kerstboom – de 5 beste films om dit vreselijke jaar mee af te sluiten

Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.

Radiograph of a Family doorgelicht. Vijf punten die deze IDFA-winnaar zo bijzonder maken

In IDFA-winnaar Radiograph of a Family dringt de Iraanse revolutie het huwelijk binnen van de seculiere vader van filmmaker Firouzeh Khosrovani en haar gelovige moeder. Wat maakt dit familieportret zo bijzonder?

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

Kijktip: When You Hear the Divine Call – Hoe een politiek onderwerp poëtisch wordt

Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.

‘Ik moest de spoken in dit huis tot leven wekken.’ Stefan Hertmans over zijn nieuwe roman De opgang

Wie De opgang leest, begint meer te begrijpen van België: de gigantische gespletenheid van het land, van de frictie tussen de twee landsdelen, en van de opkomst en het succes van het Vlaams Blok. Ook Hertmans is beter gaan beseffen hoe diep de gespletenheid en “het verdriet van België” gaat.

Nederlands Film Festival 2020 – Grenzen verleggen met Forum van de Regisseurs

De 40ste editie van het Nederlands Film Festival verlegt de grenzen. Corona maakt dat alles anders gaat. Nu in meer dan 100 zalen in heel het land, en ook online. Voor grensverleggend werk is er de zesde aflevering van het Forum van de Regisseurs.

David Grossman: ‘Ik weet wat het is om met trauma verder te leven’

Meer dan twintig jaar geleden ging bij David Grossman de telefoon. Een vrouw met de naam Eva Panić Nahir had het een en ander op te merken over een artikel dat hij had gepubliceerd in een Israëlische krant. Grossman glimlacht bij de herinnering. ‘Waar mijn stuk over ging weet ik niet meer, wel dat zij meende dat ik niet ver genoeg was gegaan in mijn kritiek op de regering. Ik vond het wel verfrissend nu eens te worden aangevallen door iemand van links, in plaats van – zoals gewoonlijk – de rechtse vleugel.’

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ Op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli 2020 is Aan tafel te zien in het Maaspodium, Rotterdam, een voorstelling over het slavernijverleden in het kader van Keti …

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti Lees verder »

De Q van boegbeeld en bassiste

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ De Q heb ik altijd een lekker fris ding gevonden. Nu ben ik jammer genoeg geen synestheet, maar mijn verbeelding zegt me vandaag dat de Q brutaal voelt. …

De Q van boegbeeld en bassiste Lees verder »

jongNBE ondersteunt War Child bij campagne Doorbreek het zwijgen

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ De blazers van het jongNBE (jong Nederlands Blazers Ensemble) ondersteunen de komende maand de campagne van War Child Doorbreek het zwijgen. In Nederland leeft iedereen al 75 jaar …

jongNBE ondersteunt War Child bij campagne Doorbreek het zwijgen Lees verder »

Scroll naar top