Meteen naar de inhoud

documentaire

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

  • 3 min leestijd

Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van choreograaf Jan Martens in zijn nieuwe danssolo Elisabeth Gets Her Way is de beroemde klaveciniste Elisabeth Chojnacka.… 

Ilay den Boer verlegt grens tussen theater en journalistiek met ‘Salomonsoordeel’

  • 5 min leestijd

Je Maintiendrai. De wapenspreuk van Nederland (‘Ik zal handhaven’) siert de prachtige hal van het oude Postkantoor, nu Bibliotheek, van Utrecht. De spreuk waakte ook over de première van de  voorstelling ‘Salomonsoordeel’ waarmee Ilay den Boer nu terugkeert naar het publiek. Hij was er namelijk… 

OFFICIËLE JURYSELECTIE 2021 VAN DE NEDERLANDSE TONEELJURY IS BEKEND!

  • 7 min leestijd

Van donderdag 2 tot en met zondag 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival de beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van juryvoorzitter Hadassah de Boer, selecteerde de acht beste theaterproducties van het moment. Vandaag maakte de jury haar… 

Op wereldreis in Plein Theater met video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van Su Tomesen

  • 2 min leestijd

Plein Theater presenteert van 13 juli t/m 30 juli de bijzondere vierkanaals video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van kunstenaar Su Tomesen. De video-installatie laat het dagelijkse leven van straatverkopers zien op vier verschillende werelddelen. Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg,… 

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

  • 6 min leestijd

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater

  • 5 min leestijd

Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is… 

Catharsis onder de kerstboom – de 5 beste films om dit vreselijke jaar mee af te sluiten

  • 6 min leestijd

Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.

Harriët Stroet is magistraal tegenover ‘padman’ Ruut Weissman

  • 4 min leestijd

Weismann lijkt me een te briljante en intelligente regisseur om zich in een avontuur te storten dat hem voorgoed kan breken. Een alfa-manneke, een groot ego, het was bekend. En kon zijn tengels niet van jonge vrouwen afhouden.

Kijktip: When You Hear the Divine Call – Hoe een politiek onderwerp poëtisch wordt

  • 4 min leestijd

Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.

David Grossman: ‘Ik weet wat het is om met trauma verder te leven’

  • 9 min leestijd

Meer dan twintig jaar geleden ging bij David Grossman de telefoon. Een vrouw met de naam Eva Panić Nahir had het een en ander op te merken over een artikel dat hij had gepubliceerd in een Israëlische krant. Grossman glimlacht bij de herinnering. ‘Waar mijn stuk over ging weet ik niet meer, wel dat zij meende dat ik niet ver genoeg was gegaan in mijn kritiek op de regering. Ik vond het wel verfrissend nu eens te worden aangevallen door iemand van links, in plaats van – zoals gewoonlijk – de rechtse vleugel.’

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

  • 4 min leestijd

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd.