Meteen naar de inhoud

documentaire

Hoe ik bijna van mijn fiets lazerde door een VR-documentaire #IDFA Doclab

IDFA DocLab is weer thuisgekomen in de Brakke Grond, en hoe! Meer dan vijfendertig werken verkennen de grenzen van documentaire in inhoud en vorm. DocLab is de digitale speeltuin waar alles kan wat technisch en conceptueel nu mogelijk is. Dus keek ik een werk met geur, danste ik in de jaren ’80 en raakte ik zo ontspannen dat ik bijna… 

Engelen van Amsterdam overtuigt met 4 eeuwen oude vrouwenlevens

Als je de neiging krijgt om even met je vinger door de kaarsvlam te gaan, dan is een VR installatie al bijna geslaagd. Niet alleen vanwege het technische hoogstandje, maar ook omdat het overtuigt als plek om een halfuurtje te bivakkeren. Ik sta aan de toog van een zeventiende eeuwse Amsterdamse kroeg. Er is geroezemoes, muziek, een barvrouw die zich… 

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van choreograaf Jan Martens in zijn nieuwe danssolo Elisabeth Gets Her Way is de beroemde klaveciniste Elisabeth Chojnacka. De Poolse vertrok op 23-jarige leeftijd naar Parijs. Daar stelde ze zich tot doel om… 

Het ‘rare leven’ van alleskunner Jef Last is niet voorbij

Beter staand sterven dan knielend leven. De uitspraak ligt vers in het geheugen na de moord in de Lange Leidse Dwarsstraat, als mantra in de lofzangen op Peter R de Vries, diens onverschrokkenheid, non-conformisme, rechtlijnigheid en eerlijkheid. Deze zelfde uitspraak springt al uit de eerste alinea’s van de inleiding op de biografie van dichter Jef Last, geschreven door Rudi Wester.1… 

Ilay den Boer verlegt grens tussen theater en journalistiek met ‘Salomonsoordeel’

Je Maintiendrai. De wapenspreuk van Nederland (‘Ik zal handhaven’) siert de prachtige hal van het oude Postkantoor, nu Bibliotheek, van Utrecht. De spreuk waakte ook over de première van de  voorstelling ‘Salomonsoordeel’ waarmee Ilay den Boer nu terugkeert naar het publiek. Hij was er namelijk even niet. Hij werkte een klein jaar bij de IND, de dienst Immigratie en Naturalisatie,… 

OFFICIËLE JURYSELECTIE 2021 VAN DE NEDERLANDSE TONEELJURY IS BEKEND!

Van donderdag 2 tot en met zondag 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival de beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van juryvoorzitter Hadassah de Boer, selecteerde de acht beste theaterproducties van het moment. Vandaag maakte de jury haar selectie bekend. De volledige selectie is te zien tijdens de komende editie van het festival… 

Op wereldreis in Plein Theater met video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van Su Tomesen

Plein Theater presenteert van 13 juli t/m 30 juli de bijzondere vierkanaals video-installatie Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta van kunstenaar Su Tomesen. De video-installatie laat het dagelijkse leven van straatverkopers zien op vier verschillende werelddelen. Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta Street Vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta gaat over hoe private ondernemingen elke dag weer de stedelijke publieke ruimte innemen en… 

Between Past and Future. Frank Scheffer filmt een vruchtbare ontmoeting tussen Oost en West #HF21

Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.

Theatrale installatie met visie op de actualiteit vanuit het Marrons perspectief, deze zomer in Plein Theater

Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021! Van 17 juni (19 juni… 

illustratie bij artikel Animation31 interview met Stephane Kaas

Animatie & Stephane Kaas: ‘Ik hou er van om animators een zekere vrijheid te geven.’

In 2020 bracht de NPO een serie getiteld Grote Vragen, een wetenschapsserie van de VPRO. Het programna werd gepresenteerd door Rob van Hattum en de regie was in handen van Stephane Kaas. Stephane heeft eerder een Emmy Award ontvangen voor zijn prachtige documentaire Etgar Keret: Based on a true story en was regisseur voor de jeugdserie Nog een week. Wat… 

Catharsis onder de kerstboom – de 5 beste films om dit vreselijke jaar mee af te sluiten

Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

David Grossman: ‘Ik weet wat het is om met trauma verder te leven’

Meer dan twintig jaar geleden ging bij David Grossman de telefoon. Een vrouw met de naam Eva Panić Nahir had het een en ander op te merken over een artikel dat hij had gepubliceerd in een Israëlische krant. Grossman glimlacht bij de herinnering. ‘Waar mijn stuk over ging weet ik niet meer, wel dat zij meende dat ik niet ver genoeg was gegaan in mijn kritiek op de regering. Ik vond het wel verfrissend nu eens te worden aangevallen door iemand van links, in plaats van – zoals gewoonlijk – de rechtse vleugel.’

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

MAAS maakt voorstelling bij Keti Koti

Op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli 2020 is Aan tafel te zien in het Maaspodium, Rotterdam, een voorstelling over het slavernijverleden in het kader van Keti Koti. Het is het derde jaar op rij dat Maas probeert om dit pijnlijke onderdeel van de geschiedenis invoelbaar te maken met theater. De voorstelling wordt (coronaproof) gemaakt en gespeeld door Sue-Ann… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen