Meteen naar de inhoud

Slothoofdstuk jubileumeditie Rotterdams Filmfestival gaat van start met The World to Come

Eén belangrijke vraag kon nog niet beantwoord worden tijdens de op 18 mei gehouden online-persconferentie van het International Film Festival Rotterdam. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic presenteerde daar het programma waarmee het IFFR begin juni de jubileumeditie afrondt. Een speciale verlengde editie waarmee het festival zowel het 50-jarig bestaan als de cinema zelf viert.

Maar ook corona speelt mee. Het eerste gedeelte in februari, met de Tiger- en andere competities, was noodgedwongen online. De slotweek zal in ieder geval ook online zijn. Maar wordt het meer dan dat? De verwachting in februari was dat het publiek in juni vast en zeker weer welkom zal zijn in de filmzalen, voor de echte festivalervaring. Kaludjercic noemt het nu de ‘million dollar question’. Zullen de bioscopen op 2 juni open kunnen? Een kleine kans, schat ze. Er wordt gewerkt aan plannen om eventueel met sneltesten te gaan werken, maar ook over die mogelijkheid valt nog niets concreets te zeggen.

Aanvulling: Inmiddels is bekend gemaakt dat het festival de status van testevenement heeft gekregen. Dat betekent dat je met een digitaal testbewijs (met negatieve uitslag) van testenvoortoegang.nl het festival ook fysiek kan bezoeken.

The World to Come

Over naar de film waarmee dit slothoofdstuk van het festival opent – in ieder geval online dus. Die eer valt te beurt aan The World to Come van de Noorse regisseur Mona Fastvold. De titel van deze Amerikaanse productie doet denken aan sciencefiction, maar het is het verhaal van een verboden liefde tussen twee vrouwen in een Amerikaanse nederzetting halverwege de negentiende eeuw. Kaludjercic vertelt dat ze bij de première vorig jaar in Venetië, waar de film goed werd ontvangen, onder de indruk was van de twee actrices. Afgaand op de tijdens de persconferentie vertoonde clip is het een betrekkelijk klassieke productie, een opening die een breed publiek kan aanspreken. En een onderwerp dat nog steeds van belang is, volgens de regisseur via zoom.

Een haven voor de cinema

Een primeur is het nieuwe en ook grootste programma-onderdeel Harbour, dat in juni gelanceerd wordt. Met een naam die verwijst naar de dynamiek van Rotterdam als havenstad, moet Harbour een thuishaven zijn voor de grote verscheidenheid aan hedendaagse films. Kaludjercic vindt het belangrijk dat Harbour naast de competities als ruggengraat van het festival fungeert. Een programma vol verrassingen en ontdekkingen.

Accidental Luxuriance of the Translucent Watery Rebus (beeld: IFFR)

Hoe groot die verscheidenheid in Harbour is blijkt al uit twee titels die ze als voorbeeld noemt. Accidental Luxuriance of the Translucent Watery Rebus is een uiterst curieuze Kroatische animatiefilm propvol vondsten, verwijzingen en raadsels. Net zo uitdagend als de titel zelf. Zijn we soms beland in het koortsige brein van een fanatieke film noir-liefhebber? Toen ik deze vrije explosie der verbeelding op het animatiefestival van Annecy zag schreef ik in mijn notitieboekje: zet realiteit en logica maar even in pauzestand.

Maar je kan in Harbour ook Lutar, lutar, lutar tegenkomen. Een (volgens de IFFR-catalogus) gepassioneerde en meeslepende documentaire over twee Braziliaanse voetbalfanaten. Die ook licht schijnt op onrecht, tegenwerking, racisme en machinaties van machthebbers.

A Man and a Camera

A Man and a Camera (beeld: IFFR)

Zelf wil ik graag de Nederlandse Harbour-titel tippen. A Man and a Camera van Guido Hendrikx, die hiermee al veel aandacht trok op het Deense documentairefestival CPF:DOX. Net als in zijn eerdere Stranger in Paradise weer gebaseerd op een heel eigen idee. Hendrikx belt bij mensen aan, laat de camera draaien maar zwijgt verder als het graf. Als een buitenaardse bezoeker, denk je soms. Het resultaat is een intrigerende, onvoorspelbare en soms zelfs ontroerende film zoals je vermoedelijk niet eerder zag.

Dat Harbour inderdaad als stevige festivalbasis kan fungeren blijkt als we het IFFR-programma van dit jaar vergelijken met voorgaande edities. Met de komst van Harbour is er ook het nodige snoeiwerk verricht in de wildgroei aan (sub)secties die in de de loop der tijd was ontstaan. Het komt de overzichtelijkheid zeker ten goede.

Bright Future

Het vertrouwde onderdeel Bright Future vult daarnaast Harbour mooi aan. Werk van beginnend talent, dat dit jaar op een iets andere manier is geselecteerd. Ieder van de veertien festivalprogrammeurs mocht een favoriet uitkiezen. Ook hier een opvallende Nederlandse productie: BERG van Joke Olthaar. Op het eerste gezicht een film over drie bergwandelaars, maar die krijg je nauwelijks te zien. De bergen zijn de echte hoofdpersonen. Adembenemende zwartwitbeelden in wat je een filmische meditatie zou kunnen noemen.

Verder staan er IFFR Talks op het programma, zijn er vier IFFR Classics, kan in Cinema Regained genoten worden van historisch curiositeiten en is er een sectie met korte en middellange films. Met enige trots wijst Kaludjercic op het onderdeel Art Directions. Hier worden dwarsverbanden gelegd tussen kunst en cinema. Met installaties, virtual reality en meer. Spannend lijkt me het bezoek van de Werner Guerilla Cinema. Een uitermate stoer ogend voertuig dat als rijdende bioscoop Rotterdam zal aandoen. De naam is een hommage aan de onvolprezen Werner Herzog.

De slotfilm is de Japanse animatie Poupelle of Chimney Town. Net als de opening zal deze expressieve verfilming van een succesvol kinderboek een breed publiek kunnen aanspreken. Thema klimaatverandering in een filosofisch verhaal waarin een vuilnismonster een jongetje helpt zijn blik omhoog te richten. Voor filmliefhebbers van alle leeftijden, belooft het festival.

Goed om te weten Goed om te weten

Het slotdeel van het festival vindt plaats van 2 t/m 6 juni. Online blijven films beschikbaar tot 9 juni. Voor het volledige programma, en de instructies voor ’testen voor toegang’: iffr.com. De openingsfilm The World to Come komt naar verwachting in juli in de bioscoop.

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands