Skip to content

What Bert Hana can do, you don't learn at any school: turn your own life into art. #njc10

Wonderful though theatre is. The closing night of the Autumn Collection festival made me realise once again that the best actors do not always make the best performance. Expressiveness depends on more than acting talent and a proven literary text.

Ik zag twee voorstellingen, waarbij F.C.Bergman de torenhoge favoriet was. Teleurstellen deden de Vlamingen niet. Hun uitvoering van Pinters moderne klassieker De Thuiskomst maakte bij mij zelfs herinneringen wakker aan de eerste repertoirestappen van De Trust, het collectief van net-afgestudeerden dat uit zou groeien tot een lichtend baken in het verdufte toneelbestel van de jaren negentig.

Ik zag flair, ik zag een berg acteertalent, de scenografie had onmiskenbaar ritme en muzikaliteit, en toch voelde ik me te weinig geraakt. Na de tweede voorstelling van die avond, Papadag – een diavoorstelling, wist ik wat ik had gemist: kwetsbaarheid. Bij F.C. Bergman was niet voor een inhoud gekozen dat met de spelers zelf te maken had, maar voor een tekst die speltechnisch uitdaagde. En dus kreeg je een voorstelling met het karakter van demonstratie: zo ontdoe je Pinter van zijn realistische regieaanwijzingen,  zo maak je van jaren zestig absurdisme hedendaagse rock ’n’ roll.

Papadag- een diavoorstelling is bijna anti-theater. Vertolker, bedenker en inspeciënt Bert Hana balanceert gevaarlijk op de grens van het al te knullige, al te melige, al te sentimentele. Maar steeds op het moment dat hij door de mand dreigt te vallen, komt hij met wending die voor een onverwacht vergezicht zorgt. Wat begint als een sketch over een dia-avondje met vakantiekiekjes waarin alleen de vertoner zelf geïnteresseerd is, eindigt in een aangrijpende ontboezeming over kapot gevallen gezinsgeluk.

Tot op zekere hoogte is Papadag meer Pinter dan de voorstelling van FC Bergman. Aan de befaamde suggestieve pauzes van de Engelsman, de stiltes die boekdelen moeten spreken, doen de Vlamingen nauwelijks. Bert Hana  speelt wel geraffineerd met de stilte. Als hij de ene dia van een kneuterige campeervakantie in IJmuiden net even wat langer laat staan dan de ander, dan ga je afvragen waarom.  De dingen die niet gezegd worden, maar wel gesuggereerd,  zijn als puzzelstukjes die in je hoofd een voor velen maar al te herkenbaar verhaal vormen. Wonderlijk toch dat theater, ik begon er al mee. Voor het acteren van Bert Hana heb je geen opleiding nodig. Wat hij kan, leer je op geen enkele school: van je eigen leven kunst maken.

Gezien: Slotavond zaterdag 30 oktober  Najaarscollectie Theater Kikker.

Comments are closed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)