Skip to content

Over smaak valt niet te facebooken. Harvard: alleen klassieke muziek en jazz-voorkeuren zijn overdraagbaar in sociale netwerken

Voor sommigen leken sociale media dé oplossing voor de manier waarop bedrijven hun waar aan de man kunnen brengen. Je verkoopt iets aan één persoon, en die persoon vertelt zijn goede ervaringen door in zijn of haar sociale netwerk. Zo zou je met relatief weinig inspanning veel mensen kunnen beïnvloeden.

Niet dus.

Vriendennetwerken op facebook zijn nauwelijks geïnteresseerd elkaars smaak. Alleen op het gebied van klassieke muziek en jazz schijnen vriendennetwerken nog wel eens elkaars dingen over te nemen, maar voor de rest is het ieder voor zich. Onderzoekers van de Harvard Universiteit toonden dat aan in een vier jaar durend onderzoek onder 400 studenten met een facebookprofiel. Daaruit bleek dat overeenkomsten in smaak vooral spelen bij het ontstaan van online vriendschappen, maar geen rol meer spelen als de vriendschap eenmaal is gevestigd.

Onderzoeker Kevin Lewis zegt dat zijn onderzoek geen afbreuk doet aan de stelling dat ideeën, overtuigingen en gedragspatronen zich makkelijk kunnen verspreiden via sociale netwerken: “dat betekent alleen niet dat het een onontkoombaar sociaal verschijnsel is. Immers: hoeveel van de voorkeuren en overtuigingen van je vrienden deel je juist niet, of ken je helemaal niet?” Voldoende in ieder geval, om de rol van de sociale netwerken in het beïnvloeden van elkaars smaak verwaarloosbaar klein te houden.

Dit in weerwil van de vele publicaties die juist zeggen dat sociale netwerken een essentiële rol spelen in de nieuwe marketing. Hele afdelingen worden opgezet om juist de sociale netwerken in te zetten voor de beïnvloeding van smaak. Immers, we vormen die netwerken al op basis van geslacht, politieke voorkeuren en smaak, maar doen ondertussen weinig aan beïnvloeding. Weggegooid geld, dus?

“Voor bedrijven zijn sociale media natuurlijk van onschatbare waarde”, zegt Lewis. “het gaat erom dat je weet wie waarom met welke mensen vriendschap sluit. Daarmee kun je je beslissingen beter afwegen, en je richten op klanten die er eigenlijk al zijn, in plaats van dat je de keuze van een nondescripte groep mogelijke klanten probeert te beïnvloeden.”

Tenzij je iets met klassieke muziek doet. Of met Jazz.

Source: Wired

 

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)