Skip to content

Top of flop: publiek kiest repertoire eerste toneelgezelschap van Nederland

Kinderen van de Zon, een van de te kiezen voorstellingen

We kregen weer eens een persbericht, en vroegen ons af: top of flop? Hoe rijmt eigenzinnig kunstenaarschap met een door het publiek bepaalde repertoirekeuze? Enne: krijgen al die mensen die kozen voor het winnende stuk dan ook een vrij- of tenminste kortingkaartje voor de voorstelling van hun keuze? Enne: wie controleert de uitslag, want er staat geen notaris bij. Enne: krijgen we van de marketingafdeling ook de cijfers over hoeveel mensen hebben gestemd?

De winkans valt nu een beetje mager uit, tenslotte, want nu al is bekend dat een van de stemmers in de watten gelegd gaat worden. Het lijkt er bijna op dat ze al weten, wie dat gaat worden.

Eén van de stemmers kan alvast rekenen op een onvergetelijke avond. Hij/zij wordt, samen met partner, uitgenodigd voor een exclusieve TA-avond met een kijkje achter de schermen tijdens de opbouw, een theatermenu bij café-restaurant Stanislavski, een meet & greet met de acteurs en de beste plaatsen.

Maar verder: leuk idee.

PRESS RELEASE

Amsterdam, 2 feb 12

Publiek kiest reprise Toneelgroep Amsterdam

Tot 13 februari kan het publiek zelf bepalen welke TA-voorstelling in 12|13 gespeeld wordt. De publieksfavoriet wordt 14 februari bekend gemaakt.

Nederlands grootste repertoiregezelschap roept haar publiek massaal op om te beslissen welke voorstelling TA volgend seizoen moet spelen. Vanaf vandaag kan het publiek op TA’s website (www.tga.nl/kiesdereprise) uit 15 voorstellingen kiezen. Van Othello uit 2003 tot In ongenade uit 2011. De publieksfavoriet wordt op Valentijnsdag bekend gemaakt en wordt volgend seizoen gegarandeerd in de Stadsschouwburg Amsterdam gespeeld.

Het hernemen van voorstellingen is één van Toneelgroep Amsterdams sterkste troeven, maar dat het publiek zelf mag bepalen welke voorstelling het wordt, is een primeur. De ‘Kies de reprise’-oproep wordt een vast onderdeel in de TA-programmering en zal jaarlijks worden herhaald.

De keuzelijst voor 12|13 bestaat uit:

Al mijn zonen | van Arthur Miller | regie Thibaud Delpeut | 2010

Angels in America | van Tony Kushner | regie Ivo van Hove | 2008

Antigone Kreon Oedipus | naar Sofokles | regie Thibaud Delpeut | 2009

de Russen! | van Tom Lanoye naar Anton Tsjechov | regie Ivo van Hove | 2011

De Vrek | van Molière | regie Ivo van Hove | 2011

Hedda Gabler | van Henrik Ibsen | regie Ivo van Hove | 2006

Het temmen van de feeks | van William Shakespeare | regie Ivo van Hove | 2005

In ongenade | van J.M. Coetzee | regie Luk Perceval | 2011

Kinderen van de zon | van Maxim Gorki | regie Ivo van Hove | 2010

La voix humaine | van Jean Cocteau | regie Ivo van Hove | 2009

Opening Night | van John Cassavetes | regie Ivo van Hove | 2006

Othello | van William Shakespeare | regie Ivo van Hove | 2003

Phaedra | van Jean Racine | regie Grzegorz Jarzyna | 2010

Romeinse tragedies | van William Shakespeare | regie Ivo van Hove | 2007

Spoken | van Henrik Ibsen | regie Thomas Ostermeier | 2011

Eén van de stemmers kan alvast rekenen op een onvergetelijke avond. Hij/zij wordt, samen met partner, uitgenodigd voor een exclusieve TA-avond met een kijkje achter de schermen tijdens de opbouw, een theatermenu bij café-restaurant Stanislavski, een meet & greet met de acteurs en de beste plaatsen.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)