Skip to content

Without electric guitars, Bryce Dessner's orchestral music sounds best; Greenwood's 'There Will Be Blood' a highlight of #HF12

It is not usual, but it must be said: the Amsterdam Symfonietta is a tremendously beautiful ensemble. The musicians all look beautiful, they handle their instruments beautifully and they play beautifully. They look alert, active. That helps with being liked, we all know, and that active look is down to their formula: they usually play without a conductor and so have to be incredibly attentive to what is going on around them. Looking dully at the conductor makes you ugly.

De gebroeders Dessner (Aaron en Bryce), bekend van hun wereldband The National, staken bij al die mooi verpakte schoonheid een beetje flets af in hun indiepop outfit van jasje en spijkerbroek. Misschien ook omdat zij heel erg goed naar de dirigent aan het kijken waren.

Op 16 juni 2012 was deze opvallende combi een van de grote trekkers op het Holland Festival, tijdens een concert waarbij twee stukken van Bryce Dessner in wereldpremière gingen, rondom de wereldpremière van een stuk van die andere grootheid uit de bijzondere popmuziek: Jonny Greenwood van Radiohead.

Jonny Greenwood was zelf helaas niet aanwezig bij de première van zijn ‘There Will Be Blood-Suite’. Hij bereidde zich voor op een optreden in Toronto, dat echter niet doorging omdat het podium daar instortte, met slachtoffers onder het publiek tot gevolg, zo’n beetje gelijkertijd met de première van dat stuk. Tragische samenloop van omstandigheden. Het voegde achteraf nog meer lading toe aan de wereldpremière van zijn suite.

Dat stuk, geschreven voor de beroemde film ‘There Will be Blood’ uit 2007, was overigens meteen ook het hoogtepunt van de avond. Onheilszwanger en ijzig van de eerste tot de laatste noot, en toch ook doordrenkt van de vervreemdende romantische lyriek die kenmerkend is voor de muziek van Radiohead.

Het openingsstuk van de avond, een nieuw werk van de klassiek geschoolde Bryce Dessner, was veelbelovend, al heb ik de neiging de ‘drone’ waar ook dit stuk door gekenmerkt werd, alweer een tikje gedateerd te te gaan vinden. Werken deed het wel, omdat de combinatie van klassieke scholing en rock-mentaliteit hoe dan ook fascinerende muziek oplevert.

Het stuk Raphael, dat hij in 2007 schreef, lag echter stukken beter in gehoor. Minder gewaagd misschien, maar spannend en bij tijden meeslepend, was het een perfect stuk voor het zonder dirigent spelende Amsterdam Symfonietta.

Belangrijker nog: ze speelden zonder de gitaren van de Dessner-broers. Die gitaren zijn namelijk een probleem. Of hét probleem, zoals bleek bij de afsluiter van de avond, de Europese première van St Carolyn by the Sea, een dubbelconcert voor gitaar. Tweederde van dat werk was eigenlijk niet om aan te horen, precies vanwege de platte en harde klank van de elektrische gitaren van de Dessners, die op geen enkele manier aansloot bij de ruimtelijke gelaagdheid van het geluid van het Amsterdam Symfonietta. Ergens in het midden viel dat probleem weg, toen er citaten langskwamen van het werk van John Dowland, de componist die – als enige volgens Bryce Dessner – echt voor gitaar heeft geschreven. Ook het puur percussieve gebruik van de gitaren in dat middendeel was bij tijden zelfs swingend.

Toch blijft het een fascinerende combi: popmuziek en de klassieke concertpraktijk. Er is liefde mogelijk. Bij het slotapplaus wist de duidelijk enorm opgeluchte Bryce Dessner niet hoe vaak hij Candida Thompson, orkestmeester van dit bijzondere orkest, moest kussen.

More info.

 

Comments are closed.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)