Skip to content

Michel van der Aa behaalt dubbel

In een jaar de AKO- én Libris-prijs? De voorpagina’s van de kranten zouden er vol mee staan, om nog maar te zwijgen over de tientallen pagina’s in de boekenbijlagen. Componist Michel van der Aa moet het doen met kleine berichtjes, verstopt in de krant, terwijl het ontvangen van de Grawemeyer Award en de Mauricio Kagel Music Prize een nog niet eerder vertoonde dubbel is.

Samen zijn de prijzen goed voor anderhalve ton, ongehoord in muziekkringen, maar veel belangrijker: waar AKO en Libris zich beperken tot het Nederlandse taalgebied, zijn de Grawemeyer Award en Mauricio Kagel Music Prize wereldwijd zeer prestigieuze prijzen. En dan gaat zijn nieuwe opera Sunken Garden in april ook nog eens in première.

Niet in Nederland, maar in Londen. Libretto? Geschreven door David Mitchell, van Cloud Atlas fame – en van de Enschedese vuurwerkrampopera Wake bij de Nationale Reisopera. En zoals we van Van der Aa inmiddels verwachten: met elektronica en gefilmde beelden die de live-handeling aanvullen en versterken. Maar ditmaal in 3D. En uiteraard geregisseerd door Van der Aa zelf.

In september 2003 haalde Guus Mostart, de toenmalige intendant van de reisopera, Van der Aa’s kameropera One naar Enschede voor het inmiddels ter ziele gegane Enschede Muziek Festival en sprak de wens uit samen met de componist een nieuwe opera in heel Nederland te brengen. Na het enorme succes van After life (in ons land alleen in 2006 en 2009 in Amsterdam te zien) zou precies dat gebeuren met Sunken Garden. Na de première in Londen en een drietal voorstellingen in het kader van het Holland Festival zou de opera door Nederland reizen.

Zou.

De ruim zestig procent bezuinigingen die Zijlstra de Nationale Reisopera oplegde, noopten de reisopera tot afhaken. Treurig voor de liefhebbers van moderne opera die niet altijd naar Amsterdam willen reizen, treurig voor de reisopera, maar ook zeer vervelend voor Van der Aa, die op zoek moest naar nieuwe co-producenten – met alleen het Holland Festival en de English National Opera was de financiering niet rond te krijgen. En nee, daarbij hielp het kostbare filmen in 3D niet.

En dat op een moment dat Van der Aa net zo’n beetje al zijn spaargeld had gestoken in een eigen platenmaatschappij – Disquiet Media – en het op een innovatieve en zeer interactieve wijze concerten streamen naar de huiskamer. Een aanzienlijk deel van het net gewonnen prijzengeld zal Van der Aa daarom waarschijnlijk weer zelf investeren in nieuwe producties.

Gelukkig vond hij in Lyon en Toronto partners voor Sunken Garden, waardoor de opera op 12 april in het Barbican in première gaat en op 3, 4 en 6 juni in Amsterdam te zien zal zijn. Maar jammer genoeg niet in heel Nederland.

Jammer?

Ja, want hoewel Van der Aa’s eigen omschrijving al nieuwsgierig maakt, belooft de eerste trailer veel. Heel veel.

“Wat verbindt de verdwijningen van een software-ontwikkelaar en een glamour girl met een neurotische filmmaker en een vrouwelijke mecenas? Welke misdaad komt er aan het licht en wie is de misdadiger? Zijn hun gemeenschappelijke dromen over een ommuurde tuin tussen leven en dood – een plaats waar schuld en verdriet niet binnen kunnen komen – alleen maar dromen of zou zo’n tuin echt kunnen bestaan? En zo ja, wat is dan de toegangsprijs die je moet betalen?”

Michel van der Aa – Sunken Garden. Barbican Theatre, Londen, 12 t/m 20 april; Stadsschouwburg Amsterdam 3, 4 en 6 juni (Holland Festival)

Henri Drost

Henri Drost (1970) studied Dutch and American Studies in Utrecht. Sold CDs and books for years, then became a communications consultant. Writes for among others GPD magazines, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers and Cultureel Persbureau/De Dodo about everything, but if possible about music (theatre) and sports. Other specialisms: figures, the United States and healthcare. Listens to Waits and Webern, Wagner and Dylan and pretty much everything in between.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)