Skip to content

Messcherp, komisch en kwetsbaar: Kris Verdonck en A Two Dogs Company doen Daniil Charms op Spring Utrecht

De lol van absurde gestes en alledaagse stompzinnigheid liggen heel dicht bij elkaar. Kris Verdonck voert de messcherpe teksten van de Rus Daniil Charms (of Harms, zoals Verdonck zegt – vandaar de titel ‘H, an incident’) op als ware het gesneden koek. De betoverende muziek van Björk collega’s Jónas Sen en Valdimar Jóhansson voor trommel- of blaasautomaten en IJslandse zangeressen verzachten de pijn.

Onachtzaamheid laat zich moeilijk enscèneren. Maar Kris Verdonck (bijgestaan door Marianne van Kerkhoven als dramaturg) doet het, met het risico dat hij daarmee zijn publiek van zich vervreemdt. De absurde logica van Charms – de wereld op z’n kop, een realiteit die niet alleen Stalin’s Rusland gold – vindt zijn weg naar de bühne van de stadsschouwburg in een langzaam opgebouwde litanie van sobere taferelen.

Huis-tuin-en-keukensituaties, inclusief rolschaatsen, zwabbers en plastic handschoenen, ontdoen de voorstelling van elk mogelijk prestige. Wat gevat is en spetterend zou kunnen worden uitgespeeld, loopt veel vaker dan je als toeschouwer zou willen vast in hulpeloosheid. De drie acteurs, met Jan Steen voorop, zijn voortreffelijk als anti-helden in een plotloos oeuvre van aftelrijmpjes, hilarische dialogen en cartooneske scènes. Als ware antipoden beheersen de IJslandse zangeres Erna Ómarsdóttir en haar collega’s het repertoire van bedriegelijke onschuld en ongeremde wreedheid.

Waar in de jaren ’80 (Chaim Levano, Hauser Orkater) het absurdisme van Charms nog aansloot bij een vrolijk soort burgerlijke ongehoorzaamheid, lijkt heden bitterheid de overhand te nemen, alsof het zoet van de rebellie ons is vergaan. Angstaanjagend is de herhaling, daar kan zelfs een onbevangen komkommerverkoopster niets aan doen. Alleen de muziekautomaten kunnen met hun werkelijke onschuld ontroeren.

Good to know
Vanavond is ‘H, an incident’ nog op Spring Utrecht te zien. Voor meer info en tour zie website A two dogs Company

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)