Having their own magazine - glossy or otherwise - is the ideal way for more and more art institutions to engage customers. Although relatively expensive to make, art institutions use such a magazine for background and depth. Exactly what they often lack with traditional, paper-based media.
Dit is een van de opmerkelijke uitkomsten van een onderzoek door de website cultuurmarketing.nl. Zij deed in oktober 2013 een oproep aan culturele organisaties om mee te doen aan een enquête over de inzet van drukwerk. Ruim 100 culturele instellingen gaven hier gehoor aan. In de enquête ging het over het type printuitgave, de oplage, de wijze van distributie en de kosten.
Seasonal brochure most popular for print deployment
De seizoens- en jaarbrochure blijkt de meest gebruikte printuitgave in de culturele sector. Maar liefst 50% van de inzenders geeft aan dat ze een seizoens- of jaarbrochure uitgeven, naast andere traditionele printitems zoals flyers, programmaboekjes en magazines.
Erfgoed en beeldende kunst-instellingen zetten duidelijk minder in op brochures dan de podiumkunsten. Zij beperken zich meer tot folders en flyers.
De oplage van seizoens- en jaarbrochures verschilt behoorlijk per instelling. De grootste groep (30% ) geeft jaarlijks meer dan 20.000 stuks uit.
Seizoens- en jaarbrochures worden door 68% van de inzenders enkel onder het eigen databasebestand verspreid. Culturele organisaties richten zich met deze uitgave dus vooral op de consument die al eerder interesse heeft getoond of een kaartje heeft gekocht bij de desbetreffende organisatie.
Brochures relatively cheaper than magazines
Steeds meer kunstinstellingen geven ook magazines uit. Dit ondanks de hogere kosten voor productie en distributie. Kost een siezoensbrichure gemiddeld 1,35€ per stuk om uit te geven, een magazine kost al gauw bijna het dubbele: 2,25€. De jaar- of seizoensbrochure kost de inzenders gemiddeld €23.000.
Flyers less popular
Flyers zijn niet erg populair onder kunstinstellingen: slechts 20% van de inzenders gaf aan flyers uit te geven. En dan nog: ze geven er per jaar niet meer dan €2.000 aan uit. Een kleine groep kunstinstellingen is echter heel fanatiek met flyeren. Bij de groep die jaarlijks meer dan €3.000 uitgeeft aan flyers zitten een aantal uitschieters. Soms geven ze meer dan 10.000 € per jaar uit aan A5jes.
Cultuurmarketing.nl organiseert op 23 januari grote print event. Deze dag bestaat uit presentaties van inspirerende sprekers en praktische workshops, zodat iedere cultuurmarketeer zijn of haar kennis van de inzet van print kan verhogen.
Ook Cultuurpers is aanwezig op deze dag. Wijbrand Schaap zal een experttafel voorzitten over inhoud & redactie. Deelnemers kunnen voor een kort advies langs met hun brochure, flyer, poster, magazine of programmaboek bij deze experttafel.
Meer info en tickets: https://www.cultuurmarketing.nl/event/innovatie-optimalisatie-printuitgaven/