Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n magazine voor achtergrond en verdieping. Precies dat wat ze vaak missen bij de traditionele, papieren, media.

Dit is een van de opmerkelijke uitkomsten van een onderzoek door de website cultuurmarketing.nl. Zij deed in oktober 2013 een oproep aan culturele organisaties om mee te doen aan een enquête over de inzet van drukwerk. Ruim 100 culturele instellingen gaven hier gehoor aan. In de enquête ging het over het type printuitgave, de oplage, de wijze van distributie en de kosten.

Seizoensbrochure meest geliefd bij inzet print

De seizoens- en jaarbrochure blijkt de meest gebruikte printuitgave in de culturele sector. Maar liefst 50% van de inzenders geeft aan dat ze een seizoens- of jaarbrochure uitgeven, naast andere traditionele printitems zoals flyers, programmaboekjes en magazines.

1soort printuitgave

Erfgoed en beeldende kunst-instellingen zetten duidelijk minder in op brochures dan de podiumkunsten. Zij beperken zich meer tot folders en flyers.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.

De oplage van seizoens- en jaarbrochures verschilt behoorlijk per instelling. De grootste groep (30% ) geeft jaarlijks meer dan 20.000 stuks uit.

1oplage seizoens-jaarbrochures

Seizoens- en jaarbrochures worden door 68% van de inzenders enkel onder het eigen databasebestand verspreid. Culturele organisaties richten zich met deze uitgave dus vooral op de consument die al eerder interesse heeft getoond of een kaartje heeft gekocht bij de desbetreffende organisatie.

1distributie brochures

Brochures relatief goedkoper dan magazines

Steeds meer kunstinstellingen geven ook magazines uit. Dit  ondanks de hogere kosten voor productie en distributie. Kost een siezoensbrichure gemiddeld 1,35€ per stuk om uit te geven, een magazine kost al gauw bijna het dubbele: 2,25€. De jaar- of seizoensbrochure kost de inzenders gemiddeld €23.000.

Flyers minder populair

Flyers zijn niet erg populair onder kunstinstellingen: slechts 20% van de inzenders gaf aan flyers uit te geven. En dan nog: ze geven er per jaar niet meer dan €2.000 aan uit. Een kleine groep kunstinstellingen is echter heel fanatiek met flyeren. Bij de groep die jaarlijks meer dan €3.000 uitgeeft aan flyers zitten een aantal uitschieters. Soms geven ze meer dan 10.000 € per jaar uit aan A5jes.

1kosten flyers

Cultuurmarketing.nl organiseert op 23 januari grote print event.  Deze dag  bestaat uit presentaties van inspirerende sprekers en praktische workshops, zodat iedere cultuurmarketeer zijn of haar kennis van de inzet van print kan verhogen.

Goed om te weten

Ook Cultuurpers is aanwezig op deze dag. Wijbrand Schaap zal een experttafel voorzitten over inhoud & redactie. Deelnemers kunnen voor een kort advies langs met hun brochure, flyer, poster, magazine of programmaboek bij deze experttafel.

Meer info en tickets: https://www.cultuurmarketing.nl/event/innovatie-optimalisatie-printuitgaven/