marketing

Nieuw publiek voor gesubsidieerd theater? Nederland werkt dat tegen.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Bankoverschrijving Creditcard Bancontact PayPal Apple Pay Of doneer elke maand Incasso (machtiging via iDEAL) PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Samen met twee 12-jarige kids ga ik naar een toneelvoorstelling. Naar een toneelvoorstelling met het label ‘volwassen voorstelling’. De kaarten kosten …

Nieuw publiek voor gesubsidieerd theater? Nederland werkt dat tegen. Lees verder »

Welkom in de eeuw van het Popularisme.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Er was geen manifest voor nodig, en ook geen vuistdikke kunstkritische verhandeling waarin een geleerd comité tot een alles definiërend oordeel komt. Nee, het is een verspreking van een kunstenaar, die …

Welkom in de eeuw van het Popularisme. Lees verder »

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. ‘Ik heb de afgelopen jaren een paar keer uit mezelf aangeklopt bij het Congres Podiumkunsten, echt vanuit het idee dat we veel meer kunnen als podia in Nederland. Maar ja, telkens …

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’ Lees verder »

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installatie 2017. Foto: Gert Jan van Rooij. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Ik​ roep​ de culturele​ sector​ van​ ​Nederland​ ​op:​​ stop​​ 80%​​ van​ je​ marketingbudget​ in cultuureducatie.​ ​

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In mijn werk verleid ik mensen om in aanraking te komen met kunst. En dan in het bijzonder met kunst met een grote K. De kunst die vaak als ‘moeilijk’ of, …

Ik​ roep​ de culturele​ sector​ van​ ​Nederland​ ​op:​​ stop​​ 80%​​ van​ je​ marketingbudget​ in cultuureducatie.​ ​ Lees verder »

Lekker toch? Met onze hulp bereik je cultuurliefhebbers, beslissers, en meer.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Een ingezonden mededeling brengt je als organisatie in direct contact met alle lezers van Cultuurpers[ref]Stand april 2017: 5900 op facebook, 16.130 op twitter, 2000 in de mail, 26.000/maand op de website.[/ref]. …

Lekker toch? Met onze hulp bereik je cultuurliefhebbers, beslissers, en meer. Lees verder »

De schouwburgen doen het steeds beter: 6 lessen van de VSCD @congresPK

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Op maandag 23 en dinsdag 24 mei vergaderde de VSCD, en was in de Nijmeegse Concertzaal De Vereeniging het Congres Podiumkunsten aan de gang (@congresPK). Ik ging er kijken en ontdekte …

De schouwburgen doen het steeds beter: 6 lessen van de VSCD @congresPK Lees verder »

Star Wars, cute kittens en de nieuwe Wilco gratis: try to beat that

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Briljante marketingstrategie: je nieuwe plaat Star Wars noemen op het moment dat die trailer de meest bekeken ooit is, op de hoes een schattige kat zetten, het album tijdelijk gratis weggeven …

Star Wars, cute kittens en de nieuwe Wilco gratis: try to beat that Lees verder »

5 genomineerden Gouden Struis 2015 / Cultuurmarketing Awards

Marketing in de cultuur wordt volwassen, deze 5 clubs zijn de toppers van dit seizoen

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het is een niche-sector in de marketing, maar cultuurmarketing is hard op weg volwassen te worden. Culturele organisaties moesten de afgelopen jaren creatief en inventief met steeds beperktere budgetten omspringen. Dat kwam …

Marketing in de cultuur wordt volwassen, deze 5 clubs zijn de toppers van dit seizoen Lees verder »

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. …

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt? Lees verder »

Citymarketing maakt een stad van Nederland

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Ze waren altijd een beetje het afvoerputje van marketingland: stadspromotiemensen of citymarketeers. Vooral kunst- en cultuurmarketeers zagen ze liever gaan dan komen, want het kost hun alleen maar geld. Leuk idee …

Citymarketing maakt een stad van Nederland Lees verder »

De mythe van cultureel ondernemerschap: 6 redenen waarom het niet om geld gaat

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Sinds de bezuinigingen is het bittere noodzaak voor velen geworden, cultureel ondernemerschap. Maar wat dat precies is, dat weet helemaal niemand. Zelfs de overheid heeft eigenlijk geen idee als ze het …

De mythe van cultureel ondernemerschap: 6 redenen waarom het niet om geld gaat Lees verder »

Open, flexibel en overal bij: 9 verwachte en onverwachte taken voor het theater van de toekomst

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Hoe ziet het theater van de toekomst eruit? Die vraag stelde Odeon De Spiegel Theaters aan de FMT Workforce, de online brainstorm omgeving van onze partner Fast Moving Targets. We brachten …

Open, flexibel en overal bij: 9 verwachte en onverwachte taken voor het theater van de toekomst Lees verder »

Google en facebook nemen rol galerieën, uitgeverijen en impresariaten over

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Voor de meeste kunstenaars is het een ideaal. Vertegenwoordigd worden door een galerie. Schrijvers hebben hun zinnen gezet op een contract bij een uitgeverij. Muzikanten kijken verlekkerd naar labels en theatermakers …

Google en facebook nemen rol galerieën, uitgeverijen en impresariaten over Lees verder »

4 lessen die je kunt leren van Stromae: alles draait om verbinding

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. We staan er meestal niet bij stil, maar marketing is overal om ons heen.  En dat terwijl we heel veel kunnen leren van al die goede voorbeelden. En zeker ook van …

4 lessen die je kunt leren van Stromae: alles draait om verbinding Lees verder »

Kunnen kunstinstellingen leren van het succesverhaal van een Rotterdamse kapsalon?

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het is iets na tienen. Ik ben onderweg naar de bakker op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Ik passeer een coffeeshop, een fietsenmaker, een slijterij. Ook kom ik langs de kapper …

Kunnen kunstinstellingen leren van het succesverhaal van een Rotterdamse kapsalon? Lees verder »

De magische formule: kunst bedekt met appelmoes

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het bericht op facebook dat vandaag mijn tijdlijn domineerde: het spontane concert op NS-station Amsterdam Centraal, afkomstig van de website van het NRC (link: http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/ Op dit station staat sinds enkele …

De magische formule: kunst bedekt met appelmoes Lees verder »

‘Print’ vooral populair bij podiumkunsten. Onderzoek cultuurmarketing toont trends in marketing & communicatie.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Uit onderzoek van Cultuurmarketing onder ruim 650 marketeers in de culturele sector, blijkt dat het verhogen van de bezoekersaantallen de belangrijke marketingdoelstelling voor het komende jaar is. Met het jaarlijkse onderzoek …

‘Print’ vooral populair bij podiumkunsten. Onderzoek cultuurmarketing toont trends in marketing & communicatie. Lees verder »

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Iemand merkte op Facebook op dat het een beetje raar stond om in een krant sterren uit te delen voor een toneelstuk gebaseerd op Het Dagboek van Anne Frank. Hoewel ik …

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren Lees verder »

Photocredits: Cultuurmarketing

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n …

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines Lees verder »

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers …

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers Lees verder »

Het is allemaal de schuld van de “Rotondekunst”

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In theaters met gesubsidieerd toneel zie je Henk en Ingrid niet, dus daaraan kan de haat van de VVD en PVV jegens de schone kunsten niet geweten worden, aldus Hans Onno …

Het is allemaal de schuld van de “Rotondekunst” Lees verder »

‘Schouwburgen doen hun marketing fout’: Gronings promotieonderzoek tracht wiel uit te vinden.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Een wiel kan niet vaak genoeg worden uitgevonden. Ooit komt er immers iets echt nieuws tevoorschijn. In marketingland is dit zo ongeveer de grondwet. Daarom is het zo ontroerend om te …

‘Schouwburgen doen hun marketing fout’: Gronings promotieonderzoek tracht wiel uit te vinden. Lees verder »

De markt op gaan zonder jezelf te verloochenen – dat is de kwestie

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Sponsoring stoot het publiek af. Dat zou een conclusie kunnen zijn van het onderzoek dat de lectoraten Media, Cultuur en Burgerschap en Media en Entertainment van Inholland op Oerol uitvoeren. Met …

De markt op gaan zonder jezelf te verloochenen – dat is de kwestie Lees verder »

Scroll naar top