Amsterdam Museum voert conversationele campagne voor Gouden Koets

Het Amsterdam Museum voert een vernieuwende campagne voor de tentoonstelling De Gouden Koets in samenwerking met verschillende bureaus en creatieven. Het delen van kennis en het opstarten van een nationaal gesprek over het controversiële rijtuig is het doel.

Hoofd Communicatie & Marketing van het Amsterdam Museum Maurice Seleky legt uit waarom hiervoor gekozen is: ‘’De tentoonstelling De Gouden Koets vertelt bezoekers een meerstemmig verhaal. Veel mensen en hedendaagse makers komen in de tentoonstelling aan het woord en uiteenlopende perspectieven worden belicht. De tentoonstelling heeft als doel mensen te laten nadenken over (de (toekomst van) de Gouden Koets. Daarom past de keuze van het Amsterdam Museum voor een conversationele campagne, waarin het museum niet alleen zendt maar juist de interactie met het publiek opzoekt, goed bij de tentoonstelling. Met onze campagne nodigen we uit tot een gesprek.’’

Op campagne door het hele land

Het Amsterdam Museum trekt in de campagne alle twaalf provincies langs met een pop-up mobiele onderzoekinstallatie annex mini-expo. Dit concept is ontwikkeld in samenwerking met het social design bureau Afdeling Buitengewone Zaken. In vijf interactieve modules wordt het publiek uitgenodigd om hun kennis over de Gouden Koets te testen, gevoelens over, herinneringen aan en associaties bij de koets te delen en een persoonlijke kijk op de toekomst van het rijtuig te geven. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door video- en audioboodschappen op te nemen, die door het museum worden verzameld. Of door op te schrijven welke brandende vraag ze over de Gouden Koets hebben. Een deel van de resultaten wordt gepresenteerd op de bijbehorende website www.goudenkoets.nl en in de tentoonstelling. De steden Groningen en Assen zijn inmiddels aangedaan en deze week is Leeuwarden aan de beurt.

Seleky: ‘’We hebben een meerstemmige tentoonstelling gemaakt waarbij wij vele kanten van de Gouden Koets belichten. De stemmen die leven in heel Nederland mogen niet ontbreken in de tentoonstelling. Door in heel Nederland zienwijzen op te halen en een plek te geven in de tentoonstelling betrekken we Nederlanders actief bij het onderwerp. Door de mini-expo hopen we publiek in heel Nederland uiteraard ook te stimuleren de hele tentoonstelling in het Amsterdam Museum te bezoeken om nog meer over de Gouden Koets te leren en de koets in het echt te komen bekijken.’’

Exploded view als beeldrager

Samen met het gerenommeerde designbureau Verve Agency, voorheen bekend als Vruchtvlees, ontwikkelde het Amsterdam Museum de campagne-identiteit en outdoorcampagne met als beelddrager een exploded view van de Gouden Koets.

‘’Voor de campagne voor de tentoonstelling De Gouden Koets waren we op zoek naar een krachtige beelddrager, waarmee we het gelaagde, multidimensionale verhaal achter de koets goed konden overbrengen. Het gaat in de tentoonstelling namelijk niet om één object maar om de vele verschillende verhalen die er over dat object te vertellen zijn. We kwamen op het idee van de explosietekening, ofwel de exploded view, als metafoor voor de reconstructie van de ontstaansgeschiedenis van de koets. Afhankelijk vanuit welk perspectief je kijkt, kun je je dus voorstellen dat de verschillende onderdelen uit elkaar worden gehaald of juist worden geassembleerd tot een geheel,’’ aldus Seleky.

Video’s

Regisseur Aram de Groot maakte in opdracht van het Amsterdam Museum de campagnetrailer voor de tentoonstelling De Gouden Koets. Hij maakte eerder ook de campagnetrailer voor de tentoonstelling Refresh Amsterdam voor het Amsterdam Museum.

 

Het Amsterdam Museum maakte met Mals Media een serie van dertig OneMinute video’s. In deze video’s delen betrokkenen bij de tentoonstelling – zoals fotograaf Erwin Olaf, kunstenaars AiRich en Brian Elstak, republikein Prof. Hans Ulrich Jessurun d’Oliveira, lid van de restauratiecommissie van de Gouden Koets Anne van Grevenstein en Pieter Verhoeve, voorzitter van Bond van Oranjeverenigingen, hun kijk op de koets.

De campagnetrailer wordt vandaag (2 augustus) gelanceerd op de social media-kanalen van het Amsterdam Museum en de OneMinutes worden één voor één verspreid. ‘’Zo hopen we steeds weer een andere doelgroep te triggeren en hen te stimuleren om, naast de tentoonstelling te bezoeken, over de koets in gesprek te gaan,’’ aldus Seleky.

Website

Op de speciaal door het Amsterdam Museum gelanceerde en door Afdeling Buitengewone Zaken ontworpen website www.goudenkoets.nl worden de resultaten van de Mobiele Onderzoekinstallatie vanuit heel Nederland gedeeld. Daarnaast kunnen bezoekers op de website naast tickets bestellen ook meer informatie vinden over de kunstenaars, de randprogrammering en de tentoonstelling De Gouden Koets. Het campagnebeeld, de exploded view van de koets, is op de website ‘tot leven’ gebracht.

O, ja: Je hoeft geen lid te zijn om dit te kunnen lezen. We hebben wel leden nodig om dit te kunnen schrijven. Word daarom nu lid.
Persbericht
Dit is een persbericht van een van onze leden. Culturele organisaties die lid zijn van Cultuurpers kunnen persberichten indienen, die vervolgens onverkort worden doorgeplaatst en gedeeld met onze volgers op sociale media. Ook meedoen? Word lid met je organisatie!!

Foto bovenaan:
De mobiele onderzoekinstallatie waarmee het Amsterdam Museum alle provincies langsgaat. Foto Amsterdam Museum, ©IrisDuvekot