Skip to content

Wanted: 2,500 Amsterdammers who want to be surprised by fresh-faced twenty-somethings

450,000 euros they need to raise, the 15 culturally optimistic signposts of Public. All but a few were born well past 1980, so they don't suffer from any baby boomer arrogance or generational nit-picking: these are real, young, happy Amsterdammers.

De mensen van Public hebben een heleboel Amsterdamse kunstinstellingen en 1 literair tijdschrift bereid gevonden om de nieuwste culturele crowdfundingsactie tot een succes te maken. En wij hopen natuurlijk dat dat lukt. Want de sector heeft behoefte aan goed nieuws. Omdat je met goed nieuws kaartjes verkoopt. En dat loopt de laatste tijd niet altijd even lekker, blijkt.

Public gaat de 2500 cultuuroptimistische abonnees tips geven, waarmee ze zich kunnen laten verrassen. Voor 15 euro per maand krijg je in die maand korting of zelfs vrijkaarten voor 30 concerten, tentoonstellingen, lezingen, theatervoorstellingen of manifestaties. Of je als abonnee ook alle dertig verrassingen in die maand mag nemen, vertelt de site niet. Waarschijnlijk omdat men denkt dat er niet zoveel mensen zijn die zich 360 keer per jaar willen laten verrassen door iets cultureels.

Gezien de leeftijd van de wegwijzers zoekt men die mensen onder de doelgroepen die nu nog niet zo enthousiast zijn over toneel, klassieke concerten of debatten over Heidegger: de twintigers en net-dertigers uit de hoofdstad, die vlak voordat ze aan een gezin beginnen nog even cultureel los willen gaan. Is dat gezin eenmaal gesticht moet je als culturele instelling immers weer wachten tot de kinderen groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Dan hebben de inmiddels uitgeputte, maar ook cultureel uitgehongerde ouders weer eens tijd en geld over voor een avondje uit, inclusief eten, drinken en ov-chipkaart. Het geld voor de oppas kan weer in leuke dingen gestoken worden.

Die hele groep van 30 tot 45-jarigen schittert dan ook door afwezigheid in de bezoekcijfers. Die gaat Public ook niet van de bank halen. Daar moeten we het vooral hebben van online boekenclubs als Goodreads.com. Maar dat is ook best leuk, weten we uit ervaring.

We hebben een vraag: zou dit initiatief ook buiten Amsterdam kunnen werken? Spui je ideeën in de comments.

Geheimtip
Wilt u minstens een paar keer maand niet alleen verrast, maar ook verbijsterd worden over wat er  gebeurt in de cultuur, en daarnaast ook nog warmbloedige verhalen over onverwachte kunst en informatie over wat er werkelijk speelt? Dan kunt u voor 12,50 echt lid én mede-eigenaar worden van de Coöperatie Cultuurpers. Help ons. Alstublieft.

3 thoughts on "Wanted: 2,500 Amsterdammers who want to be surprised by fresh-faced twenty-somethings"

Comments are closed.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)