Skip to content

'Print' especially popular with performing arts. Cultural marketing research shows trends in marketing & communication.

Uit onderzoek van Cultuurmarketing onder ruim 650 marketeers in de culturele sector, blijkt dat het verhogen van de bezoekersaantallen de belangrijke marketingdoelstelling voor het komende jaar is. Met het jaarlijkse onderzoek brengt Cultuurmarketing actuele ontwikkelingen in het vakgebied in kaart.

Increasing visitor numbers is key marketing objective

Het verhogen van de bezoekersaantallen is voor 40% van de organisaties de belangrijkste doelstelling voor het komend jaar. Vaak wordt daarbij specifiek het bereiken van een jongere doelgroep genoemd. In een aantal gevallen wordt het stabiliseren van bezoekersaantallen genoemd, omdat er sprake is van een afname in bezoekerscijfers.

Marketing tools: social media undiminished in popularity

De eigen website, social media, PR en emailmarketing blijken de meest populaire marketingmiddelen voor marketeers om hun marketingdoelstellingen te bereiken. Ook blijkt print (zoals we eerder onderzochten) nog altijd relatief populair. In de podiumkunsten wordt print echter vaker toegepast dan in erfgoed.

Cultuurmarketing-onderzoek 2014 infographic doelstellng

Trend research: performing arts bet on entrepreneurship, heritage on education

De overkoepelende thema’s waar de organisaties van de deelnemers aan het onderzoek het komende jaar op gaan inzetten, zijn educatie, cultuurparticipatie en ondernemerschap. In de podiumkunsten wordt ondernemerschap met 29% belangrijker gevonden dan educatie (22%) en in de erfgoed sector blijkt educatie (30%) het belangrijkste thema voor het komend jaar.

Marketing has great influence on content

Uit de onderstaande infographic is ook af te lezen dat bij 69% van de deelnemende organisaties marketing en communicatie hand in hand gaat met de inhoud. Op de open vervolgvraag waar dit uit blijkt, komt een breed scala aan antwoorden. In veel culturele organisaties bepalen marketeers mede de programmering of behoren programmering, marketing en communicatie tot één afdeling.

In andere gevallen wordt aangegeven dat marketing en communicatie in dienst staat van de inhoud, maar dat er ook vanuit marketing activiteiten worden bedacht. De artistiek inhoudelijke kant blijft bij deze organisaties het belangrijkste uitgangspunt. Marketing houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van randprogramma’s.

Organisaties waarbij de marketingafdeling volgend is of geen enkele invloed heeft op inhoud, zijn in de minderheid. Marketeers die werkzaam zijn bij deze organisaties geven aan dat de marketing- en communicatieafdeling vragen stelt aan de directie en/of programmeurs, waarna de marketingactiviteiten worden uitgevoerd.

Ticket sales, but also subsidies popular to boost revenue

De inkomstenmodellen waarop culturele organisaties het komende jaar gaan inzetten, zijn ticketverkoop, projectsubsidies, sponsoring en vlak daarop volgend fondsenwerving. In de erfgoedsector is particuliere fondsenwerving (60%) het belangrijkste inkomstenmodel en in de podiumkunsten is ticketverkoop met 66% veruit de populairste manier om meer inkomsten te genereren.

Cultuurmarketing onderzoek 2014 infographic

 

 

Alle resultaten van het onderzoek en bijbehorende infographics zijn te bekijken via Cultuurmarketing.

Hilde Smetsers

it is important to have a platform that provides a space for keen views and opinions on the art and culture world.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)