You really have to be a hardcore debate fan to want to voluntarily listen to a conversation about education. Still, this Thursday's Radio Futura broadcast will be interesting, as it is about Radical Education and brains. Brains are hot, thanks to Dick Swaab and insights from brain-based teaching.
Wetenschapsjournalist Mark Mieras neemt hieronder even een voorschot op zijn theaterlezing The playing man, en legt uit wat kunst met je hersens doet. Donderdag vertelt hij meer, in gesprek met theatermaker Jetse Batelaan (Theater Artemis) en Dorien Folkers (Hoofd Educatie MAAS Theater & Dans, Rotterdam).
Mieras staat het komende theaterseizoen overal in het land die vraag tot in detail te beantwoorden, in anderhalf uur tijd. Gewapend met beelden en wetenschappelijke inzichten. Een lecture-performance noemt met dat, en dat is vaak een hele spannende vorm van theater. Voor Cultuurpers wilde hij het verhaal wel even samenvatten.
In 4 zinnen.
1. Heel kort gezegd, komt het erop neer dat elke individuele hersencel speels gedrag vertoont.
2. Kunst prikkelt dit basisprincipe in het brein.
3. Volgens verschillende onderzoeken blijkt, dat mensen daar vitaler, optimistischer, tevredener en
minder angstig van worden.
4. Spel is dus onze natuurlijke habitat.
En in dit filmpje gaat hij nog even in op het kinderbrein. Want kunsteducatie is cruciaal, vóóral bij jonge kinderen.
Je kunt donderdag 18 september om 16:00 uur ook hieronder meeluisteren. Of bij Theater Frascati naar binnen om er live bij te zijn (Nes 63).