Skip to content

Chinese animation art between experiment and tradition at Holland Animation Film Festival

Dit heeft u nog niet eerder gezien: stop-motionanimatie met figuren van Chinees porselein. In de korte film Mr Sea heeft de Chinese kunstenares Xue Geng een oude legende over een ontdekkingsreiziger, een prostituee en een slang

tot leven gewekt met eigenhandig gebakken keramiek. Een glanzende, droomachtige verbeelding van erotiek en geweld.

Mr Sea maakt deel uit van het openingsprogramma waarmee woensdag het Holland Animation Film Festival (18-22 maart) in Utrecht van start gaat.

“Een bijzondere film van een groot aankomend talent”, noemt festivaldirecteur Gerben Schermer deze fantasie in porselein. Met nog een zevental titels is China – als animatieland hier niet zo bekend – opvallend aanwezig op deze 18e editie van het HAFF. Spannend werk, met vaak een intrigerende wisselwerking tussen traditie en experiment, zoals in Mr Sea.

Werk van een nieuwe generatie jonge kunstenaars die totaal verschillende dingen maken, maar wel vaak uit de hoek van de beeldende kunst komen. Schermer legt uit dat de kunstacademie aldaar weliswaar een animatierichting heeft, maar die leidt alleen op voor televisie en commerciële producties. Wie ander werk wil maken kiest een andere richting, om van daaruit eventueel op film over te stappen. Xue Geng maakte tot nu toe sculpturen en andere objecten – Mr Sea is haar eerste film.

Er is nog een reden waarom er zo’n sterke band is tussen animatie en beeldende kunst. Autonome filmmakers in Europa en Amerika kunnen vaak een beroep doen op overheids- of particuliere fondsen. In China ontbreekt zoiets. Daar werken animatiefilmers vaak samen met galeries. De films kunnen dan bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van installaties.

Ook daar is in Utrecht een voorbeeld van te zien. Het HAFF vertoont de film What Happened in Past Dragon Year van Xun Sun. Een associatieve beschouwing over de ontwikkelingen in China. In het Stadhuis is t/m 28 maart een van zijn installation te bezichtigen, over een land dat bestaat zolang een walvis boven water komt om te ademen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)