Skip to content

24 Hours of Urbo Kune @HollandFestival Tonight's Wake and Sleep with Morton Feldman's For Philip Guston

‘Urbo Kune’ is esperanto voor ‘gemeenschappelijke stad’. Klangforum Wien presenteert vandaag in het Muziekgebouw 24 uur hedendaagse muziek en ideeën met als uitgangspunt de toekomst van Europa en ideeën over de ideale hoofdstad van de Verenigde Staten van Europa.

https://vimeo.com/129976101

Om 12:12 hedenmiddag startte de manifestatie met een onbegrijpelijk statement vanaf het dak. Burgemeester Van der Laan, Arnon Grunberg, Francine Houben wisselen af met nieuw werk van de Nederlandse componist Rozalie Hirs en de vijf uur durende uitvoering van Morton Feldman’s For Philip Guston vannacht.

We spreken geen esperanto, en daarom ging burgemeester Van der Laan ook maar snel in het Nederlands over. Maar zonder onszelf tot één taal te beperken, zoals ze doen in de Verenigde Staten van Amerika, kan er in de veelheid en vermenigvuldiging ook gemeenschappelijkheid gevonden worden. Workshoppen en uitwisselen is belangrijk, maar ook het lichaam alle ruimte geven en die ervaring meenemen in het ontwikkelen van grootschalige, utopische ideeën.

Als uitputtingslag is de 24-uurs manifestatie een ode aan de ervaring die niet is ingepakt in slogans, bestuurskaders en rendementsdenken. Nieuwe muziek bouwt ervaring met klank als materie en de ervaring als leiddraad. Naast de lezingen is er ook yoga en gymnastiek naar Pindarus en Plato.

En voor wie van ouderwets hardcore houdt: slapen met Morton Feldman vannacht. Morgen vroeg Percussieworkshop en de economie van de toekomst, met natuurlijk een gesprek met bankiers van de Rabobank en Triodos, maar de laatste sessie o.l.v. regisseurs Jan Tabor en Peter Böhm gaat om het leegmaken van het hoofd, opdat men weer utopisch denken kan.

Voor het programma, zie de website van Holland Festival – Urbo Kune

Die Durchscheinende Zeit, Ablinger/ Honetschlager, Urbo Kune, Klangforum Wien.
Die Durchscheinende Zeit, Ablinger/ Honetschlager, Urbo Kune, Klangforum Wien.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is a dramaturge and critic. She works with Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora and Branka Zgonjanin, among others. She writes about dance and theatre for Cultural Press Agency, Theatererkrant and Dansmagazine. Between 1989 and 2001, she mixed text as sound at Radio 100. Between 2011 and 2015, she developed a minor for the BA Dance, Artez, Arnhem - on artistic processes and own research in dance. Within her work, she pays special attention to the significance of archives, notation, discourse and theatre history in relation to dance in the Netherlands. Together with Vera Sofia Mota, she researches the work of video, installation and peformance artist Nan Hoover on behalf of www.li-ma.nl.View Author posts

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)