‘Urbo Kune’ is esperanto voor ‘gemeenschappelijke stad’. Klangforum Wien presenteert vandaag in het Muziekgebouw 24 uur hedendaagse muziek en ideeën met als uitgangspunt de toekomst van Europa en ideeën over de ideale hoofdstad van de Verenigde Staten van Europa.

Om 12:12 hedenmiddag startte de manifestatie met een onbegrijpelijk statement vanaf het dak. Burgemeester Van der Laan, Arnon Grunberg, Francine Houben wisselen af met nieuw werk van de Nederlandse componist Rozalie Hirs en de vijf uur durende uitvoering van Morton Feldman’s For Philip Guston vannacht.

We spreken geen esperanto, en daarom ging burgemeester Van der Laan ook maar snel in het Nederlands over. Maar zonder onszelf tot één taal te beperken, zoals ze doen in de Verenigde Staten van Amerika, kan er in de veelheid en vermenigvuldiging ook gemeenschappelijkheid gevonden worden. Workshoppen en uitwisselen is belangrijk, maar ook het lichaam alle ruimte geven en die ervaring meenemen in het ontwikkelen van grootschalige, utopische ideeën.

Als uitputtingslag is de 24-uurs manifestatie een ode aan de ervaring die niet is ingepakt in slogans, bestuurskaders en rendementsdenken. Nieuwe muziek bouwt ervaring met klank als materie en de ervaring als leiddraad. Naast de lezingen is er ook yoga en gymnastiek naar Pindarus en Plato.

En voor wie van ouderwets hardcore houdt: slapen met Morton Feldman vannacht. Morgen vroeg Percussieworkshop en de economie van de toekomst, met natuurlijk een gesprek met bankiers van de Rabobank en Triodos, maar de laatste sessie o.l.v. regisseurs Jan Tabor en Peter Böhm gaat om het leegmaken van het hoofd, opdat men weer utopisch denken kan.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

Voor het programma, zie de website van Holland Festival – Urbo Kune

Die Durchscheinende Zeit, Ablinger/ Honetschlager, Urbo Kune, Klangforum Wien.
Die Durchscheinende Zeit, Ablinger/ Honetschlager, Urbo Kune, Klangforum Wien.
Vorig artikelJurassic Art! – 10 keer kunst met dinosaurussen
Volgend artikelRobert Wilson betovert met Krapp’s Last Tape
Avatar
Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.