Skip to content

One Lulu is not the other

Eye organiseerde een Lulu Marathon als onderdeel van de William Kentridge-tentoonstelling in het Holland Festival. Kentridge regisseerde de opera Lulu van Alban Berg. Eye vertoonde in dat kader de twee belangrijkste Lulu-films die hem als inspiratie dienden. De eerste was Erdgeist van Leopold Jessner (1923) en de tweede was Die Büchse der Pandora van G.W. Pabst (1929). Twee iconische Weimar films die je echter ook online kunt vinden werden vertoond. Waarom was het toch een mooie avond? Dit zijn de vijf redenen.

1 – De inleiding

Filmhistoricus Frank Kessler van de Universiteit Utrecht verzorgde de inleiding voorafgaand aan beide films. Zeker bij een personage als Lulu waarvan je alles denkt te weten, is het interessant feiten te horen en een historische context te krijgen. Lulu is in beide rolprenten een femme fatale, een losbol die mannen om haar bevallige vingers windt: prachtig, wild, ongrijpbaar en sexy. Ze stort de mannen in haar leven in het verderf. Extra interessant wordt het als Kessler meldt dat Asta Nielsen de 40 al gepasseerd was toen ze Lulu speelde. En dat de regisseur van Erdgeist trappen naar hem genoemd kreeg: Jessnertreppe, trappen die op toneel werden gebruikt om een hiërarchie tussen de personages te creëren.

2 – De muziek

Martin de Ruiter, organisator van de cinemaconcerten in Eye, pianist en bandoneonist, componeerde speciaal voor deze twee vertoningen een score die live werd uitgevoerd. Niks standaard klassiek deuntje voor bij de Youtube, maar muziek die je aan de hand meeneemt door de film, heel soms illustreert maar meestal gewoon in dienst staat van het verhaal. En ook nog eens een genot om naar te luisteren.

3 – De restauratie

Erdgeist is door Eye gerestaureerd, Die Büchse der Pandora door de Murnau Stiftung. Niet alleen betekent dit dat de kopie van de best mogelijke kwaliteit is (soms betekent dat krassen, veel van het originele materiaal bestaat niet meer), maar ook dat je de volledige film ziet, die 20 minuten langer is dan de varianten die op dvd verkrijgbaar zijn of online te zien. Aan de hand van archiefmateriaal en originele tussentitels zijn de films in de oorspronkelijke vorm terug gebracht.

4 – De projectie

Dit geldt natuurlijk voor alle films, maar film kijken op het grote doek is nu eenmaal onvergelijkbaar veel beter dan op een klein scherm. Al is het maar omdat je je kunt concentreren. Je zit in het donker en er is geen afleiding. Je gaat niet mailen of thee zetten. Je zit en je kijkt. Zeker voor zwijgende film helpt het als er geen afleiding is en je je er wel op moet storten. De traagheid van de film en de montage werken veel beter op een groot doek.

5 – Louise Brooks in het groot

lousiebrooks

Helen Westerik

Helen Westerik is a film historian and great lover of experimental films. She teaches film history and researches the body in art.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)