Skip to content

Bedankt, Ettore Scola, dat je de moed nimmer verloor.

Una giornata particolare (1977) was de bekendste film van de dinsdag in een ziekenhuis in Rome overleden Italiaanse regisseur Ettore Scola. Een film met Marcello Mastroianni en Sophia Loren in een ontroerend en tegelijk scherp politiek drama dat door een groot publiek in het hart gesloten werd. Mastroianni is daarin een om zijn homoseksualiteit ontslagen radiomedewerker die zijn buurvrouw (Loren) ontmoet op de dag waarop Adolf Hitler een bezoek brengt aan zijn collega Benito Mussolini.

Scola was toen zelf acht jaar. Na de oorlog groeide hij op als communist en humanist, en zorgde er later in de jaren zeventig persoonlijk voor dat de cinematografische erfenis van de Neorealisten en Frederico Fellini niet verwaterde. Uit die tijd stammen zijn grote successen, zoals C’eravamo tanto amati (1974, over de desillusies van drie verzetsvrienden), de ruige, zwart-humoristische sloppenwijkkomedie Brutti, sporchi e cattivi (1976) en het venijnig ironische groepsportret van de zelfingenomen intellectuele klasse La terrazza (1980).

Met die laatste trapte hij op heel wat lange tenen, iets waar hij zich nog steeds over verkneukelde, zo vertelde hij vorig jaar in een masterclass die ik tot mijn grote genoegen in het Italiaanse Bari mocht bijwonen. Ik heb er elders al eens verslag van gedaan hoe hij bij die gelegenheid duidelijk liet blijken nog weinig van zijn bevlogenheid, scherpte en engagement verloren te hebben. Geen Berlusconi-vriend, dat was duidelijk, en hij vertelde ook dat hij het, gezien de Italiaanse politiek, moeilijk vond om van Italië te houden. Toch liet hij niet na de jonge generatie een hart onder de riem te steken. Verlies de moed niet, hield hij hen voor.

Na afloop sprak ik nog een aantal van die jonge Italianen, en allemaal lieten ze weten dat Scola hun held en inspirator was. Het vuur dat hij ontstak met films die altijd een groot feest waren is blijven branden. Bedankt Ettore!

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)