Skip to content

Bep Rietveld could do at least 1 thing better than her father

Het leuke van openingen bezoeken, is dat je er soms iets meemaakt dat niemand had verwacht. Zoals bij de mini-expo ‘Bep Rietveld, dochter van…’ in Kunstruimte Kuub in Utrecht. Er hangen 72 schilderijen van de dochter van Gerrit Rietveld, de man die De Stijl zijn meubels en huizen gaf. Deze Bep, niet onverdienstelijk met de kwast, heeft in 1935 een portret geschilderd van mevrouw Schröder, mecenas en naamgeefster van het Rietveld-Schröderhuis. En tevens maîtresse van haar vader. Jaap Roëll, galeriehouder, vertelt in de bijgaande video een mooi verhaal over hoe die relatie zwaar op de familie heeft gedrukt.

Tijdens de opening van de expo was ook Bertus Mulder uitgenodigd. Deze collega en biograaf van Gerrit Rietveld wist te vertellen dat de architect het portret, dat zijn dochter had gemaakt van zijn maîtresse, bewonderde, en dat het daarom ook een plaats had gekregen in het huis. Wat niemand wist, maar Bertus wel, is dat pa Rietveld nog wel de kwast ter hand heeft genomen om het doekje op een paar punten te corrigeren. Welke punten, dat wist hij niet meer. Maar het maakt wel duidelijk dat dochter zijn van een groot kunstenaar zo zijn gevolgen heeft: het is moeilijk niet in de schaduw te staan van je vader.

Bep Rietveld: Portret van mevrouw Schröder
Bep Rietveld: Portret van mevrouw Schröder (bijgewerkt door Gerrit Rietveld)

Dat is ook het thema van de voorstelling die eigenlijk de aanleiding is geweest van de hele expo. Actrice Audrey Bolder, begaafd zangeres en cabaretière die ook ooit nog in GTST heeft meegedaan, maakte een solo over de vrouw, met wier werk ze kennis maakte in een documentaire die werd vertoond in het Centraal Museum. Op zoek naar meer informatie kwam ze in contact met de familie, en bouwde ze een band op met Martine Eskes, middelste van de zes kinderen die Bep Rietveld ter wereld bracht.

De expositie in Kuub is een compromis dat Audrey sloot met de familie: ze wilde eigenlijk een paar schilderijen meenemen op haar tournee, om ze aan het publiek te laten zien. Dat stond de familie niet toe, en dus werd besloten een kleine expo met het werk van de dochter van Gerrit Rietveld in te richten.

Bep is nooit doorgebroken als kunstenaar, maar zoals Martine Eskes in de video uitlegt: dat was ook nooit haar bedoeling. Of als het ooit wel de bedoeling was geweest: omdat Bep Rietveld figuratief schilderde vond ze totaal geen aansluiting bij de kunstscene van haar tijd. Nog sterker komt echter naar voren uit de expo dat Bep Rietveld een onmogelijke taak had gehad om uit de schaduw van haar vader te treden. Hoe zet je jezelf immers naast een zo groot kunstvernieuwer neer? Ze besloot dus te excelleren in iets waarin ze makkelijk haar vader kon overtreffen: het opbouwen van een hecht modern gezin.

De expositie is nog te zien tot zondag 6 maart. De voorstelling speelt nog tot april.

Meer inlichtingen: bep-rietveld.nl and audreybolder.nl/bep

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)