Skip to content

Heike Matthiesen opts for lyrical music on CD 'Guitar Ladies'

De Duitse gitarist Heike Matthiesen (1969) kreeg muziek met de paplepel ingegeven. Ze werd van jongs af meegenomen naar de opera en kreeg vanaf haar vierde pianoles van haar moeder, een concertpianist. Pas op haar achttiende besloot ze gitaar te gaan studeren. Ze bleek een natuurtalent en werd een van de meesterleerlingen van de vermaarde Spaanse gitarist Pepe Romero. Al tijdens haar studie speelde ze tokkelinstrumenten bij de Opera van Frankfurt en onlangs presenteerde ze haar vierde solo-cd: Guitar Ladies.

Sensuele sonoriteit

In haar voorwoord schrijft ze: ‘Ik heb muziek gekozen die mij bevalt, die ik graag speel.’ Ze selecteerde werk van negen – vrouwelijke – componisten, onder wie zes gitaristen. Guitar Ladies is daarmee een even voor de hand liggende als raak gekozen titel. Matthiesen schrijft verder dat ze ‘demonstratieve virtuositeit’ vermeden heeft en ‘pure muziek’ heeft uitgezocht. Die puurheid schuilt volgens haar in de ‘extreme sensuele sonoriteit, die ook de stilte tussen de tonen koestert’.

Bekoorlijke sfeer

En dat is geen woord te veel gezegd. De cd opent met zeven Liederen zonder woorden van de mijn onbekende Duits-Britse gitarist en componist Madame Sidney-Pratten (1821-1895). Zij begon haar carrière als Catharina Josepha Pelzer in een bekende gitaristenfamilie.

Zij gaf als wonderkind gitaarconcerten en trouwde op haar 33e met een Britse fluitist. In Engeland groeide zij uit tot een gevierde gitaarsolist, componist en docent. Zij gaf zelfs muziekles aan de dochters van Koningin Victoria. Sidney-Pratten heeft een flair voor aansprekende melodieën en haar Liederen hebben een bekoorlijke, meditatieve sfeer.

‘Flamenco’

Van hieruit voert Matthiesen ons langs nog eens vijftien al even aansprekende composities. Zoals bijvoorbeeld Segovia van de jong gestorven Franse gitarist Ida Presti (1924-1967), die de Spaanse gitaarkoning Andrés Segovia Segovia eert met donkere harmonieën en watervlug getokkel.

Referentie aan flamenco horen we in de bespiegelende Serenade from Sofia Gubaidoelina (1931) en de melancholieke Pocta KolumboviElegie van de Tsjechische Sylvie Bodorová (1954). Ook de Argentijnse Carmen Guzman (1925-2012) grijpt terug op volksmuziek, in haar even pittige als weemoedige Tango’s en Walsen.

Rolbevestigend

De cd besluit met vier stukken van de Brits-Duitse Maria Linnemann (1947), waarvan Two Elegiac Pieces zijn opgedragen aan Matthiesen. Linnemann componeerde deze uiterst lyrische stukken voor het project ‘Orpheus und die Macht der Musik’

Met haar beheerste spel en warme toon is Matthiesen de gedroomde pleitbezorger van deze deels onbekende componisten. Het is lovenswaardig dat zij een lans breekt voor hun muziek. Maar haar keuze voor sensuele, lyrische klanken heeft ook een nadeel: er is weinig contrast tussen de verschillende composities. Ik ging op een gegeven moment snakken naar een schrille dissonant of een stampende ritmiek.

Bovendien is het – ongetwijfeld onbedoeld – een tikkeltje rolbevestigend: muziek van vrouwen is lieflijk, ongevaarlijk en behaagziek. Dat doet niks af aan het uitmuntende spel van Matthiesen. Wie graag wegdroomt op romantische gitaarklanken vindt in Guitar Ladies de ideale cd.

Website Heike Matthiesen
Cd kopen

Thea Derks

Thea Derks studied English and Musicology. In 1996, she completed her studies in musicology cum laude at the University of Amsterdam. She specialises in contemporary music and in 2014 published the critically acclaimed biography 'Reinbert de Leeuw: man or melody'. Four years on, she completed 'An ox on the roof: modern music in vogevlucht', aimed especially at the interested layperson. You buy it here: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020, the 3rd edition of the Reinbertbio appeared,with 2 additional chapters describing the period 2014-2020. These also appeared separately as Final Chord.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)